Какво означават 39% мита върху швейцарските стоки за американците
Тръмп се кани да наложи една от най-високите ставки на вноса от Швейцария, но това ще се върне като бумеранг към американските потребители

Американските потребители на швейцарски продукти - от луксозни часовници и козметика за кожата до шоколадови изделия, скоро може да се сблъскат с рязко покачване на цените, ако преговарящите не успеят да постигнат споразумение за отмяна на 39-процентовите мита, които трябва да влязат в сила в четвъртък.
Съобщението от миналата седмица, че алпийската страна е изправена пред едни от най-високите американски мита в света, шокира много политици, анализатори и бизнесмени. Те смятаха, че тя е близо до сключване на споразумение, подобно на Европейския съюз и Обединеното кралство, които получиха базови ставки от съответно 15% и 10%.
САЩ имат значителен търговски дефицит със Швейцария, който възлиза на 38,3 милиарда долара през 2024 г. Швейцарското правителство посочва, че разликата се дължи отчасти на статута на страната като най-голям център за рафиниране на злато в света. Огромни количества от ценния метал преминават се преработват там, преди да бъдат изпратени по целия свят. Златото и среброто бяха изключени от политиката на „реципрочни тарифи“ на Белия дом, стартирана през април.
САЩ са и основен вносител на швейцарски фармацевтични продукти - индустрия, която все още не знае точно какви тарифни ставки ще плаща, и медицински изделия. Фармацевтичните продукти понастоящем са изключени от 39-процентните такси, въпреки че специфичните за сектора тарифи все още могат да бъдат обект на отделен анализ в САЩ.
Но луксозните стоки са най-голямата емблема на алпийската страна - от часовници Rolex до висококачествени продукти за грижа за кожата и красота. Продажбите могат да бъдат засегнати, ако 39-процентовите тарифи останат в сила за по-дълъг период – нещо, което швейцарските преговарящи се опитват да избегнат, тъй като икономистите предупреждават за мнго сериозен удар върху растежа, работните места и акциите в страната.
Часовници
САЩ са най-големият чуждестранен пазар за швейцарски часовници през 2024 г., като вносът на страната възлиза на 4,37 млрд. швейцарски франка (5,4 млрд. долара), според Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия.
За да се квалифицира като швейцарски, поне 60% от производствените разходи за часовника трябва да са в Швейцария, като техническото му разработване също трябва да се извършва в страната.
„Швейцарските часовници отдавна са в основата на американския пазар и 39% мито би било истинско сътресение“, коментира пред CNBC Пол Алтиери, основател и главен изпълнителен директор на онлайн платформата за препродажба Bob’s Watches. „Изведнъж всеки внос ще носи значителни допълнителни разходи и дилърите ще се изправят пред трудни избори – да поемат митото, да намалят маржовете си или да го прехвърлят на клиентите. Вероятно ще се наблюдават по-дълги срокове за доставка, тъй като марките и търговците на дребно ще пренаредят логистиката си, и по-високи цени на етикетите навсякъде“.
Цената на дребно на Rolex Submariner, например, може да скочи от 10 000 до почти 14 000 долара, отбелязва той.
„За швейцарските часовникарски компании 39-процентна митническа такса би била опустошителна“, казва Жан-Филип Берчи, ръководител за швейцарските акции във Vontobel. „Те вече увеличиха цените през пролетта със средно 5 до 10%. Мисля, че друг удар ще бъде доста труден за американския потребител, особено в средния сегмент“.
В изследователска бележка Vontobel посочва Swatch като една от най-уязвимите от тарифния удар компания. Нейните акции паднаха с 2,3% в понеделник.
„За луксозните часовници, за марки като Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet има дълги списъци с чакащи. Затова мисля, че за тези компании ще бъде по-лесно да увеличат цените“, акцентира Берчи. „Имате много ограничени мерки, които можете да предприемете. Разбира се, можете да повишите ефективността и да опитате да предприемете други действия, за да противодействате на американските тарифи, но като цяло това е много трудно за индустрията“.
Кафе
Гигантът в производството на потребителски стоки Nestlé е една от най-големите компании в Швейцария. Тя твърди, че тарифите имат минимално пряко въздействие върху нея, тъй като над 90% от продуктите, които продава в САЩ, се произвеждат на място.
„Това важи по принцип за стоки от първа необходимост като разтворимо кафе или бутилирана вода, които са продукти с голям обем и ниска цена”, обяснява Джеймс Едуардс Джоунс, управляващ директор по проучвания на потребителите в RBC Capital Markets.
Популярната марка кафе Nespresso, известна с кафемашини за домашно ползване и капсули, обаче може да бъде сред стоките, които са изложени на по-високи тарифи и следователно на ценови увеличения.
„В конкретния случай на Nestle, Nespresso се произвежда изцяло в Швейцария и след това се изнася по целия свят, така че изглежда вероятно това да се отрази в малка степен“, добавя Едуардс Джоунс.
Козметика
Световноизвестните швейцарски продукти за красота и грижа за кожата също могат да бъдат обект на ценови увеличения, тъй като марките, които не са включени в изключението за фармацевтични тарифи, ще се опитат да компенсират по-високите разходи за внос.
Това може да бъде най-забележимо за компании, които се гордеят с швейцарското си производство, като марката за антиейджинг козметика на базата на хайвер La Prairie, доставчикът на спа продукти Valmont и компанията за грижа за ноктите Mavala.
„Докато швейцарските компании като цяло могат да понесат 10-15% мито без значително намаляване на маржа или загуба на търсене, 39% поставят летвата много по-високо“, обясняват от Lombard Odier.
Galderma, чиято централа се намира в Лозана и чиито продукти включват инжекционни естетични продукти и измиващ препарат за лице Cetaphil, пък коментира, че не произвежда в Швейцария и понастоящем е до голяма степен изключена от глобалните тарифи по силата на изключенията за фармацевтичните продукти. Въпреки това големият ѝ производствен капацитет в Европейския съюз, Обединеното кралство и Канада може да бъде обект на по-високи такси, което потенциално може да се отрази на потребителските разходи.
Луксозни стоки
По-високите вносни мита също така се очаква да повишат цените на луксозните стоки, включително на принадлежащите на Richemont луксозни бижутерийни марки Cartier и Van Cleef & Arpels.
Според BofA Securities 7% от производствените разходи на Richemont ще бъдат изложени на по-високи тарифи, което вероятно ще доведе до по-високи потребителски цени.
„Повишаването на цените би било най-очевидният начин за смекчаване на неблагоприятните условия“, смятат анализаторите.
В отчета си за първото тримесечие компанията посочва, че митата могат да доведат до „повишение на цените“, което да се отрази на потребителското търсене.
Lombard Odier са категорични, че „малка част“ от луксозните износители могат да отбележат повишение на търсенето на своите продукти с ръста на цените, но като цяло ценовите увеличения ще се отразят негативно.
Шоколад
Роджър Верли, директор на швейцарската асоциация на производителите на шоколад Chocosuisse, посочва пред CNBC, че 39-процентна митническа ставка ще се отрази на цените и ще доведе до сериозна загуба на бизнес в САЩ за много от членовете на групата. Неотдавнашното поскъпване на швейцарския франк спрямо американския долар, което води до поскъпване на вноса, означава, че ефективното увеличение на цените ще бъде по-близо до 55%, отбелязва той.
Основното въздействие ще бъде върху малките и средните предприятия, които не могат да използват производствени мощности в САЩ, както го правят големите мултинационални компании, обяснява Верли.
Гигантите в индустрията Lindt & Sprüngli и Barry Callebaut вече имат фабрики в САЩ, докато по-малките членове на Chocosuisse, като Camille Bloch и Läderach, произвеждат изключително в Швейцария.
„Има и друг специфичен проблем с производството в САЩ“, продължава той. „Ако искате да етикетирате шоколада си като швейцарски, той трябва да бъде произведен в Швейцария. Това е знак за качество на международния пазар, така че ще загубите повече или по-малко клиентите си, ако вече не е от швейцарски произход“.
Тези правила за произхода принудиха Toblerone, собственост на американската група Mondelez International, да промени опаковката си през 2023 г., за да се обозначи като „установена в Швейцария“, а не като „швейцарски шоколад“, след като премести част от производството си от швейцарската столица Берн в Словакия.