Икономически бустер: Индонезия привлича все повече китайски инвестиции след сделката със САЩ
По този начин китайските компании искат да се възползват от по-ниските ставки, които си договори страната с Белия дом, а и да привлече огромната потребителска база на 4-та по население държава в света

Гао Сяою, основател на консултантска компания за индустриални земи в Джакарта, е засипан с обаждания от китайски организации, които желаят да разширят или да започнат дейност в Индонезия, за да се предпазят от високите вносни мита на САЩ, разказва Reuters.
19-процентната митническа ставка на Вашингтон за стоки от Индонезия е същата като тази за Малайзия, Филипините и Тайланд и е малко по-ниска от 20-процентната ставка за Виетнам. Тарифата за Китай в момента надвишава 30%.
Но Индонезия, най-голямата икономика в Югоизточна Азия и четвъртата по население страна в света, има предимство пред съседите си – потенциала на огромния си потребителски пазар.
„В момента сме доста заети. Имаме срещи от сутрин до вечер“, казва Гао, който създава компанията си PT Yard Zeal Indonesia през 2021 г. с четирима служители, а сега има повече от 40. „Индустриалните паркове също са много заети“.
Икономиката на Индонезия отбеляза по-добър от очаквания растеж от 5,12% през второто тримесечие, което е най-бързият темп за последните две години, показват данни на правителството от миналата седмица, цитирани от Reuters..
„Ако успеете да установите силно бизнес присъствие в Индонезия, по същество сте завладели половината от пазара в Югоизточна Азия“, казва Ванг Чао, китайски производител, който продава фарове за мотоциклети в Индонезия, третия по големина пазар за мотоциклети в света.
Виетнам и Тайланд бяха сред основните бенефициенти на първата вълна от диверсификация на китайските компании в чужбина, но на фона на последните търговски сътресения със САЩ, други близки съседи се възползват от ситуацията.
„Винаги е имало синергия с китайските корпорации, които имат увереността да се установят с лекота в Индонезия“, казва пред CNBC Мира Арифин, директор на Bank of America за Индонезия. „Индонезия разполага с огромен резерв от таланти с динамична млада демографска структура, което насърчава чуждестранните инвеститори да разширяват бързо мащаба си в страната“.
Индонезийският президент Прабово Субианто подкрепя връзките с Китай, като през ноември посети Пекин, където проведе разговори с президента Си Цзинпин, а през май посрещна китайския премиер Ли Цян в Джакарта.
Инвестициите от Китай и Хонконг в Индонезия са се увеличили с 6,5% на годишна база до 8,2 млрд. долара през първите шест месеца на 2025 г. Общият размер на преките чуждестранни инвестиции е нараснал с 2,58% през същия период до 432,6 трилиона рупии (26,56 млрд. долара), а правителството очаква повече инвестиции през втората половина на годината.
Огромен потребителски пазар
Разбира се, в Индонезия продължават да съществуват предизвикателства, включително регулаторни пречки, бюрократична тежест, ограничения на собствеността, недостатъчна инфраструктура и липса на пълна индустриална верига за доставки, която превърна Китай в „фабриката на света“ в продължение на десетилетия. Някои чуждестранни инвеститори също така изразявт опасения относно фискалната предпазливост на популиста Прабово, който продължава да изпълнява предизборните си обещания, включително флагманската си програма за предоставяне на безплатни храни на ученици и бременни жени.
След като през март падна до най-ниското си ниво спрямо щатския долар от юни 1998 г., рупията се стабилизира. В момента се търгува с около 1% под нивото си от края на миналата година.
В разрастващия се индустриален парк Subang Smartpolitan в Западна Ява, който се простира на повече от 2700 хектара (6672 акра), мениджърите казват, че са били засипани с запитвания от китайски инвеститори.
„Нашите телефони, имейли и WeChat веднага се запълниха с нови клиенти и агенти, които искаха да представят клиенти“, след като миналия месец беше обявена търговската сделка между САЩ и Индонезия, казва Абеднего Пурномо, вицепрезидент по продажбите, маркетинга и връзките с наемателите на Suryacipta Swadaya, операторът на Subang Smartpolitan. „По стечение на обстоятелствата всички те бяха от Китай“.
Компании, вариращи от производители на играчки и текстилни фирми до производители на електрически автомобили, търсят съоръжения, особено в Западна Ява, най-гъсто населената провинция в Индонезия, където се намира дълбоководното пристанище Патимбан. Китайското търсене е повишило цените на индустриалните имоти и складове с 15% до 25% на годишна база през първото тримесечие на 2025 г., което е най-бързият ръст за последните 20 години, според Гао от консултантската компания за недвижими имоти.
Риван Мунанса, ръководител на индустриалните и логистични услуги в индонезийския клон на глобалната консултантска компания за недвижими имоти Colliers International, казва, че китайските производители имат спешна нужда да се преместят и че компанията получава запитвания за индустриални терени „почти всеки ден“ в навечерието на споразумението за тарифите.
„Повечето от китайските компании търсят незабавни възможности. Така че те искат земя и временна сграда, която може да се използва веднага, като че ли е спешна програма“, казва Риван.
Джан добавя, че през май е подписал договор за нова четириетажна офис сграда в Джакарта с годишен наем от 100 000 юана (13 936 долара), което е с 43% повече от миналата година, което подчертава засиленото търсене.
„Нивото от 19% е по-ниско от очакванията ми. Мислех, че ще бъде 30%“, казва Джан, позовавайки се на тарифното споразумение на Индонезия и добавяйки, че нетните печалби в Китай могат да бъдат едва 3%. „В Индонезия е относително лесно да се постигнат нетни печалби от 20% до 30%“.
Има и нарастващ брой потребители, чиито разходи за домакинството съставляват повече от половината от БВП на Индонезия. Показателят се ускорява леко до 4,97% на годишна база през второто тримесечие, подпомогнат от няколко официални празници.
„Индонезия винаги се е отличавала. Освен диверсификацията на веригата за доставки, Индонезия предлага нещо, което малцина други в региона могат да предложат: огромен вътрешен пазар“, казва Марко Фостър, директор за АСЕАН в Dezan Shira & Associates, консултантска компания за инвестиции.