Главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман не се притеснява да обсъжда бъдещето на изкуствения интелект. Като шеф на водеща компания на пазара, неговите прогнози носят тежест — от тревогата му, че технологията може да доведе до „ужасно погрешно“ развитие, до твърдението, че AI агентите напълно ще преобразят работното място. Не е по-различен и милиардерът Марк Кюбан, който също предвижда огромни промени в предстоящата AI работна среда.

Последните изказвания на Алтман пред финансисти на конференция на Федералния резерв на САЩ за големите банки и капиталовите изисквания включваха убеждението му, че цели категории работни места ще бъдат изядени от изкуствен интелект.

Според него обслужването на клиенти е почти готово още сега да бъде поето от AI, предава The Guardian.

„Когато потребител звънне на гореща линия днес, отговаря AI — като свръхумен, способен човек“, обяснява Алтман, добавяйки: „Няма телефонно меню, няма прехвърляния. Може да направи всичко, което който и да е агент по обслужване на клиенти в тази компания. Не прави грешки. Много е бърз. Обаждате се веднъж, нещата се случват — готово.“

Вероятно вече сте говорили с AI система за обслужване — или поне за кратко, преди да ви прехвърлят към човек с нужната информация. И ако обещанието на Алтман за „без грешки“ се окаже вярно, това би било огромен плюс за отделите по обслужване и за удовлетвореността на клиентите, пише Fast Company. Тук и ролята на AI е ясна: обикновено клиентите звънят за ограничен набор често срещани проблеми и системата може да бъде обучена какво да прави.

Но следващата индустрия, която според Алтман е готова за превземане от AI, е по-сложна: изисква дълбоки знания и емпатия, а залозите са много по-високи

Според лидера на компанията зад ChatGPT, AI вече е по-добър от човешките доктори. „В повечето случаи може да надмине уменията на лекарите“ , твърди той, като го определя като „по-добър диагностик от повечето доктори в света“.

После обаче посочи една човешка истина: „Хората все още ходят на човешки лекар“, и добави, че и самият той се чувства така:

„Може би съм динозавър, но наистина не искам да поверя медицинската си съдба на ChatGPT без човек да участва в процеса.“

Това съответства на предупрежденията на медицински експерти, че макар AI да е полезен при определени обстоятелства — например за правене на медицински бележки — той е твърде податлив на грешки и дезинформация, за да му се доверява човек за съвети в областта на психичното здраве или за диагнози.

Алтман каза още на банкерите, че се тревожи, че в близко бъдеще AI може да бъде използван от недобросъвестни хора, вероятно базирани зад граница, за атаки срещу финансовата система на САЩ. Той посочи AI клонирането на гласове като пряк риск.

Макар да не предвижда, че технологията ще открадне банкови работни места, по същество предупреждава, че цялата индустрия може да бъде преобърната, ако AI се използва неправилно.

Може да смятате, че Алтман е излишно скептичен. В такъв случай вероятно сте по-близо до мисленето на милиардера предприемач Марк Кюбан. Той наскоро заяви, че според експертното му мнение AI ще се превърне в „базово“ умение на работното място в рамките на пет години. По същество той смята, че е „като имейл или Excel“ — всеки, от току-що завършили до опитни предприемачи, ще трябва да владее AI, за да се справя успешно с задачите си.

В интервю за Fortune Кюбан предвижда, че благодарение на умножаващия ефект на AI „ще виждаме повече хора, които работят за себе си“ заради възхода на асистентите — възможно е, задвижвани от агентни AI технологии — които могат да превърнат „самостоятелни основатели в цели екипи“.

И, още по-тежко, „ако вече не използвате AI, за да се движите по-бързо или да вземате по-умни решения, изоставате“.

И макар думите му да са поднесени по-позитивно от тези на Алтман, при по-внимателен прочит Кюбан пак предрича, че цели класове работни места ще изчезнат в рамките на пет години. Защо на изпълнителен директор на стартъп ще му трябва личен асистент, експерт програмист или маркетингов съветник, ако всички тези задачи могат да се вършат от AI от следващо поколение?

Всичко това, колкото и да е интересно, може да се отхвърли като обикновен PR за AI индустрията, но всъщност трябва да ви пука за тези експертни прогнози, пише Fast Company.

Предупрежденията на Алтман може да ви накарат да прецените кои задачи вече бихте възложили на AI инструмент вместо на човешки служител. А следвайки съвета на Кюбан, добре е да отделите време да се образовате за обещанията и рисковете на технологиите, както и да планирате повишаване на квалификацията или преквалификация на съществуващия си персонал.

Потенциалните ефективности, които обещава AI, означават, че те могат да променят значително начина, по който се върши работа във всяка индустрия.

Затова предупрежденията на Алтман и прогнозите на Кюбан не бива да се приемат просто като шум или реклама. Те очертават бъдеще, в което цели професии може да изчезнат, а други ще се трансформират дотолкова, че ще изискват нов набор от умения.