Ренесансът на касетите: Защо Gen Z преоткрива ретро формата?
Продажбите на касети в САЩ растат рязко, задвижвани от носталгия, „супер фенове“ и новите поколения от слушатели
&format=webp)
Когато новият албум на Тейлър Суифт The Life of a Showgirl излезе през октомври, феновете ѝ ще имат възможността да го чуят във всякакъв формат – стрийминг платформи, плочи, CD дискове и дори… касети.
През 80-те години именно последният формат е най-предпочитан в музикалната индустрия, като измества плочите и е предшественик на компактдисковете. Днес той се завръща като символ на носталгията и по-интимното изживяване с музиката. И въпреки че изглеждаха безвъзвратно изчезнали, касетите отново намират своето място сред младите фенове и колекционерите.
По данни на Luminate, през 2023 г. в САЩ са продадени 436 400 касети – далеч от 440-те милиона в златните години на формата, но рязък ръст спрямо едва 80 720 бройки през 2015 г.
„На хората просто им харесва да имат нещо, което могат да държат в ръцете си, особено днес, когато всичко е само наемане на дигитални файлове в телефоните ни,“ казва Чарли Каплан, собственик на онлайн магазина Tapehead City, пред CNN.
По негови думи касетите предлагат „различно изживяване за слушателите“ – не е съвършено, но именно това е част от чара им. „Обръщаш лентата, наслаждаваш се на обложката, слушаш албума от началото до края. Свързваш се с музиката чрез повече от едно сетиво.“
Тенденцията е задвижвана основно от т.нар. „супер фенове“, които представляват 18% от цялата музикална аудитория в САЩ. Те следят артистите си по поне пет различни начина: концерти, стрийминг платформи, физически носители като касети и CD-та. Средният им месечен разход е $39, което е със 105% повече от този на обикновения слушател.
Данните на Luminate показват, че именно поколението Z попада в най-активната група, като 9% от младите американци са купили касета през последната една година. Сред най-продаваните артисти в този формат са Chappell Roan, Сабрина Карпентър и Чарли XCX.
„По-голямата част от купувачите са милениали и Gen Z, които търсят начин да оставят телефона си настрана и да се свържат с любимата си музика по по-интимен начин, извън стрийминг платформите,“ коментира Кори Фурст, собственик на онлайн магазина Retrospekt. „При касетата не можеш просто да прескачаш между песните. Слушаш абсолютно целия албум, спираш и обръщаш. Тази физическа рутина е приятно отклонение от перфектно курираните плейлисти.“
Мнението на Мат Бас, вицепрезидент по данни и изследвания в RIAA, е, че касетите не изместват стрийминг платформите, а се превръщат в допълващ ги елемент – „подобно на колекционерските артикули, които създават по-дълбока връзка между феновете и артистите“.
RIAA спира да отчита касетите като отделна категория през 2008 г., но продажбите на физически формати (плочи, CD-та и касети) общо са се повишили с 5% до $2 млрд. през 2024 г.
Този сегмент не е нов за Суифт – само през 2023 г. 1989 (Taylor’s Version) в касетен формат реализира 17 500 копия, а Speak Now (Taylor’s Version) – 11 500, сочат данни на Billboard.
Каплан твърди, че не е изненадан от решението на Суифт. „Вече десет години виждам как този тренд нараства. Клиентите са смес от по-възрастни хора, които преоткриват албуми от детството си, и млади слушатели, които тепърва започват.“
И заключава: „Тук не става дума само за носталгия. Все повече нова музика излиза и на касети. Това вече е отделна сцена.“