Без значение как ще се развие културната война около комедианта Джими Кимъл, най-големият губещ вероятно ще бъде Walt Disney.

Всички погледи бяха насочени към Кимъл във вторник вечерта по време на откриващия монолог на първото му шоу след едноседмичното му отстраняване, последвало след изказванията му относно убийството на консервативния активист Чарли Кърк. За Disney щетите може би вече са нанесени, пише MarketWatch.

Решението на компанията да свали шоуто на Кимъл от ефир за неопределено време, след като администрацията на Тръмп заплаши с последствия, предизвика призиви за бойкот на стрийминг услугите на Disney от хора, които видяха в това малодушна капитулация пред държавния натиск и посегателство срещу свободата на словото.

Сега решението на Disney да върне Кимъл обратно предизвика гнева на консерватори, които смятат, че компанията се е огънала пред либерален натиск, и доведе до подобни призиви за бойкот.

В първите си изявления след завръщането в ефир Кимъл не се извини пряко за думите си за Кърк, но каза:

„Никога не е било мое намерение да омаловажа убийството на млад човек. Не мисля, че в това има нещо смешно.“

Въпреки това Кимъл нарече опитите на администрацията на Тръмп да свали шоуто му от ефир „неамерикански“.

„Това шоу не е важно“, каза Кимъл. „Важно е, че живеем в страна, която ни позволява да имаме шоу като това.“

Той след това се подигра на директно на Тръмп, който публикува в социалните мрежи, че обмисля да съди Disney заради решението да върне шоуто.

„Той направи всичко възможно да ме отмени, но вместо това принуди милиони хора да гледат шоуто“, пошегува се Кимъл.

„Това се обърна срещу него с гръм и трясък. Сега може би ще трябва да публикува досиетата за Епстийн, за да ни разсее от това.“

Двама от най-големите собственици на филиали на ABC - Sinclair и Nexstar Media Group, които заедно притежават над 60 станции на ABC, не излъчиха шоуто на Кимъл, сигнализирайки, че въпросът далеч не е решен.

„Времето често е най-добрият приятел на компанията. Но липсата на яснота в комуникацията от ръководството към публиката относно взетите решения, действията и допуснатите грешки не помага за намаляване на критиките, които този момент логично предизвика“, коментира пред MarketWatch Питър Кунц, професор по медийни изследвания в Университета Тюлейн, който е писал обстойно за шоута на Disney.

Инвеститорите досега показват известна загриженост. Акциите на Disney са поевтинели с около 3% от свалянето на шоуто от ефир.

Във вторник компанията обяви и повишение на цените на повечето от своите стрийминг услуги и пакети с 2 до 3 долара месечно.

Анализатори от Needham заявиха във вторник, че Disney трябва да закрие ABC, вместо да продава мрежата, и да излъчва предаванията ѝ в Hulu и приложението на ABC, за да предостави на зрителите достъп до по-слабо регулирана платформа и така да запази приходите.

През последните години главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър се опита да изтегли компанията от фронтовете на културните войни, след период, в който компанията активно се ангажира с теми за социална справедливост, изведени на преден план от движението Black Lives Matter.

Смяната на фокуса от страна на Айгър идва в момент, когато компанията се стреми да направи стрийминг бизнеса си печеливш и да сключва сделки за права върху спортни събития, за да постави своята водеща спортна марка ESPN на преден план в стрийминга.

„Нашата основна мисия трябва да бъде да забавляваме - и да имаме положително въздействие върху света“, каза Айгър на годишната среща на акционерите миналата година.

„Много съм сериозен за това. Тя не трябва да бъде водена от идеология.“

През 2022 г. Disney се оказа в центъра на политическа буря, когато публично критикува законодателство във Флорида, ограничаващо обсъждането на сексуална ориентация и полова идентичност в класната стая. Губернаторът на Флорида Рон ДеСантис отговори с кампания срещу „woke Disney“ и работи със законодателния орган на щата, за да лиши компанията от самоуправление върху специалния район, където се намира Disney World.

Година по-късно Disney привлече критики отдясно, след като избра чернокожа актриса за ролята на Ариел в игралния римейк на „Малката русалка“. Подобни критики имаше и по-рано тази година, след като компанията даде ролята на Снежанка на латиноамериканска актриса в новата игрална версия на анимационната класика.

Disney не е единствената компания, попаднала в епицентъра на политически вихър.

Подобни културни сблъсъци, движени от политиката, имаха трайни последици за марки като Bud Light на Anheuser-Busch InBev, Tesla и Cracker Barrel Old Country Store.

През 2023 г. продажбите на Bud Light спаднаха с 1,4 млрд. долара, а пазарната капитализация на компанията се срина с 27 млрд. долара след бойкот от консерватори, разгневени от използването на трансджендър инфлуенсър в онлайн рекламна кампания.

Tesla отбеляза 13% спад на продажбите на годишна база, след като главният изпълнителен директор Илон Мъск ядоса либерално настроената клиентела на компанията с подкрепата си за президента Доналд Тръмп и крайнодесни политици в Европа.

Cracker Barrel отчете спад в приходите и 8% понижение на посещаемостта на заведенията си, след като промени логото и облика на магазините си, с което ядоса част от клиентите.

Как Disney ще издържи финансово на политическата буря предстои да се види, но анализаторите смятат, че ефектът от дори продължителен бойкот вероятно ще бъде ограничен, тъй като компанията е силно диверсифицирана и има глобален обхват.

Въпреки това епизодът с Кимъл може да остави горчив вкус у публиката.

„През последните години Disney твърди, че се ръководи от ценности, а не от политика. Но, разбира се, не е ясно какви са тези ценности – и дали изобщо могат да бъдат аполитични“, казва Кунц от Тюлейн.

„Disney трябва да реши този въпрос не само за настоящия момент, но и с поглед към бъдещето. Скандалите идват и си отиват, но публиката остава – и тя помни.“