Роботи навсякъде: Нова фронтова линия се отваря между Зъкърбърг и Мъск
Съперничеството може да остане в историята – наред с враждата между Бил Гейтс и покойния Стив Джобс
&format=webp)
Когато Марк Зъкърбърг се появи на сцената преди дни с масивни черни очила с изкуствен интелект, някои видяха в тях потенциален бъдещ съперник на iPhone на Apple.
Други обаче съзряха нов фронт в битката му с Илон Мъск – този път за надмощие в областта на роботите, пише анализаторът Тим Хигинс за The Wall Street Journal.
В Силициевата долина вече е трудно човек да следи кой от технологичните лордове се опитва да изпревари останалите и за какво точно се състезават във всеки един момент. Съперничеството Мъск–Зъкърбърг – което дори беше стигнало до абсурдната идея за MMA двубой в Колизеума – може да се окаже историческо, редом до враждата между Бил Гейтс и покойния Стив Джобс.
Досега обаче залогът между тях е относително дребен – най-вече надлъгвания за „мъжество“ или богатство. Представянето на социална мрежа Threads от Meta през 2023 г., създадена като конкурент на X на Мъск, добави малко повече плът към конфликта.
Сега нещата може да станат наистина интересни, ако Meta и Tesla се сблъскат челно в надпреварата за хуманоидни роботи.
Отчасти благодарение на театралността на Мъск, перспективата за хуманоидни роботи е една от най-горещите теми в технологиите. Дълго време област на научната фантастика, днес тази технология изглежда все по-реална заради напредъка в изкуствения интелект.
Ако преди роботите можеха да бъдат програмирани само за ограничени задачи – например подреждане на кутии, то сега инженерите твърдят, че AI им позволява да се учат, наблюдавайки хора, и така разширяват броя на възможните приложения.
Optimus, хуманоидният робот на Tesla, използва компютърно-зрителните технологии, разработени за електромобилите на компанията. Според съоснователя на стартъпа за роботика Apptronik Джеф Карденас:
„Това обещание означава, че вече можем много бързо да добавяме цял набор от нови задачи, при които всичко е възможно. А това променя коренно представата за това какво могат да правят роботите и къде могат да бъдат използвани.“
Голямо предимство за Tesla е именно натрупаният опит в компютърното зрение, създаден за самоуправляващите се автомобили. Компанията вече има осем милиона коли на пътя, които събират видеоданни и подобряват системите ѝ. Според Мъск естествената следваща стъпка е прехвърляне на тази технология върху хуманоидни роботи.
През май тогавашният вицепрезидент на Tesla Милан Ковач разкри, че една от целите е Optimus да се учи директно от интернет клипове с хора, които изпълняват задачи. „Наскоро постигнахме пробив – вече можем да прехвърляме значителна част от обучението директно от видеа с хора към роботите“, написа той в X.

Очилата на Meta също могат да се окажат ценен източник на огромни количества видеоданни за обучение на роботи. Новата им версия включва вграден дисплей в лещата и камера, която заснема това, което вижда потребителят. Meta обяви, че част от видео- и аудиоматериалите може да бъдат използвани за подобряване на продуктите ѝ.
По време на събитие на Meta през септември беше планирана демонстрация, в която готвач приготвя вечеря, воден от инструкции на AI през очилата. Технически проблем прекъсна демонстрацията, но потенциалът остава, пише Хигинс.

Анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас смята, че до две години Meta може да има 20 милиона продадени чифта от тези очила – почти двойно повече от прогнозирания брой електромобили на Tesla по пътищата.
„Всеки потребител на очилата на Meta може да обучава хуманоиден аватар, симулиран в милиарди сценарии в един дигитален омуниверс“, пише Джонас в доклад до инвеститорите.
С други думи, Meta може да разполага със златна мина от на пръв поглед скучни домашни видеа, които обаче са безценни за роботи, учещи се как да се справят в домакинството.
Докато Meta не е казала дали функцията Live AI в потребителските очила ще се използва за обучение на роботи, компанията вече има други устройства именно за тази цел. Проектът Aria, например, е създаден за събиране на данни за AI и роботика.
Мъск прогнозира, че до 2040 г. по света ще има поне 10 милиарда хуманоидни роботи, които ще променят из основи труда и ежедневието – макар че мнозина специалисти смятат подобни прогнози за нереалистични.
Амбициите на Зъкърбърг в роботиката засега остават по-неясни. Meta е в ранна фаза, изхождайки от натрупания си опит в AI и устройствата за разширена реалност.
„Ако искаш AI, който винаги е включен, с камери и микрофони, за да разбира средата и да ти асистира чрез преносимо устройство – това е много близко до един робот, който има същите сензори за разбиране на света“, написа в социалните мрежи техническият директор на Meta Андрю Босуърт.
По-рано тази година Meta нае Марк Уитън, бивш изпълнителен директор на подразделението Cruise на General Motors за автономни автомобили, за да ръководи новия си проект в роботиката.
Друг ключов нов кадър е професор Сангбе Ким от Масачузетския технологичен институт, създател на малкия робот „гепард“, способен да тича с голяма скорост.
Тези назначения обаче останаха в сянка на шумната кампания по привличането на големи имена в областта на AI, където Meta предлага стотици милиони долари, за да навакса в надпреварата със съперници като OpenAI. Зъкърбърг нарича крайната цел „суперинтелигентност“, която според него е в сърцевината на новото поколение очила и бъдещата изчислителна парадигма.
Въпреки опасенията за AI балон, Зъкърбърг настоява, че по-големият риск е да не се инвестира достатъчно бързо:
„Ако похарчим няколкостотин милиарда неразумно, това би било много неприятно. Но по-големият риск е, ако се движим твърде бавно – тогава просто изпускаш възможността да бъдеш на правилната позиция в най-важната технология в историята, която ще създаде нови продукти, иновации и стойност.“
Каквото и да струва, едно „роботизирано клетъчно дерби“ между Зъкърбърг и Мъск би било зрелищно.