Прозорец към света или шпионин на лицето ти? Смарт очилата се завръщат – по-умни, по-евтини и (може би) по-полезни
Китайските технологични гиганти правят нов опит да наложат носимите AI устройства, надявайки се, че този път светът ще ги погледне с доверие
&format=webp)
Представете си, че имате възможността да четете на чужд език с помощта на AI-задвижвани очила – виждате превода директно пред очите си. Именно това изживяване предлага Alibaba на потребителите си със своите нови смарт очила с изкуствен интелект, докато китайските технологични компании се надпреварват да направят смарт очилата достъпни и практични след години на неуспешни опити за интеграцията им.
Моделът на Alibaba – Quark AI – струва около 560 долара, значително по-малко от цените, които се очаква Meta и Apple да обявят за своите предстоящи устройства. Тази по-ниска цена може да се окаже решаваща за това дали смарт очилата най-накрая ще излязат от зоната на „вълнуващите продукти“ и ще навлязат в реална употреба.
Най-голямото препятствие пред смарт очилата повече от десетилетие е човешкият дискомфорт. Хората не желаят да бъдат снимани, докато вършат ежедневните си задачи. Поради тази причина проектът Google Glass, например, се проваля, защото кара околните да се чувстват наблюдавани – идеята, че някой може да записва без наше знание, бързо води до обществено отхвърляне на ранните устройства за добавена реалност. Това все още е пречка, от която производителите на смарт очила не могат напълно да избягат.
Нов опит на китайските компании
Сега обаче компании като Alibaba, Xiaomi, Huawei, Tencent и Baidu се опитват да преодолеят съпротивата на потребителите, като насочват усилията си към практични приложения и реална полза за потребителя. Новите разработки целят да привлекат вниманието с конкретна функционалност и удобство в ежедневието.
Въпреки че повечето модели все още съдържат камери, следващото поколение вероятно ще се откаже от видеозаписите, тъй като опасенията за поверителност и потребителските нагласи насочват пазара към незаписващи устройства.
Иновациите при смарт очилата обаче са неразривно свързани с геополитическите сценарии, които се разиграват в момента. Западните регулатори и потребители продължават да се тревожат от китайските практики за събиране на данни. От своя страна Пекин налага стриктен държавен контрол върху киберсигурността и потока от информация, което може да затрудни свободното функциониране на преносими китайски устройства в Европа или САЩ.
Дори без камери, всяко устройство, което предава гласови данни или такива за локация, може да предизвика регулаторни притеснения. Въпреки това, напредъкът едва ли ще спре дотук. Ако страхът от постоянно снимане намалее и цените продължат да падат, все повече потребители ще приемат компромисите в името на удобството.
От джаджи към реални инструменти
Ако бъдат лишени от функции за запис, смарт очилата могат да се превърнат от натрапчиви устройства в реално полезни инструменти – както за шофьори и велосипедисти, така и за туристи, преводачи и складови работници.
Шофьорите и велосипедистите ще могат да виждат указания и скорост, без да гледат в телефоните си.
Туристите ще могат по-лесно да четат табели или менюта чрез моментален превод.
Преводачите ще разчитат на субтитри в реално време по време на разговор.
Работниците в складове ще проверяват наличности и инструкции, докато ръцете им остават свободни.
Освен за обикновените потребители, смарт очилата намират приложение и в медицината. Те се тестват като дискретни слухови апарати, подходящи за хора с частична загуба на слуха, които не искат да носят традиционни устройства.
В болниците хирурзите могат да използват очилата, за да виждат в реално време данните на пациентите, заедно с образни изследвания или жизнени показатели.
В момента Meta държи 66% от глобалния пазар за смарт очила, следвана от Huawei с около 6%, според IDC. Моделите на Meta, разработени с Ray-Ban, стартират от около 800 долара, което ги поставя във високия клас и отваря възможности за конкуренти като Alibaba, които залагат на по-ниска цена и практичност.
Подобно на това, което се случи със смарт часовниците, пазарът на смарт очила може да тръгне в същата посока. Смарт часовниците станаха масови едва след като доказаха своята полза и станаха по-достъпни.
През последното десетилетие китайските марки се изстреляха от почти нулев дял до глобални лидери – Huawei дори изпревари Apple с 21% от световните доставки на носими устройства през второто тримесечие на тази година, посочват данни на IDC. Китай вече е най-големият пазар на смарт гривни и часовници в света.
Този успех беше постигнат не чрез блестящи маркетинг стратегии, а чрез фокус върху функционалността – измерване на пулс, следене на крачки и физическо натоварване, бърз достъп до известия. Дори Apple впоследствие променя позиционирането на своя часовник – от аксесоар до помощник за фитнес рутината и по-доброто здраве.
А за смарт очилата вероятно следва подобен сценарий, прогнозира FT. Досегашната съпротива срещу тях идва най-вече заради страха да не бъдем наблюдавани – но може би този страх казва повече за начина, по който технологията е представяна, отколкото за реалния ѝ потенциал.



)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
