Изкуственият интелект е мощен инструмент, но без стратегия за използването му няма как да се постигне успех. AI вече оказва своето влияние върху медиите и то може да се сравни по значение с промяната, която настъпи при навливзането на интернет в началото на века. Тогава печатните медии, притиснати от бързите промени, качиха цялото си съдържание в интернет, но в повечето случаи това бе механичен процес без ясна стратегия и цел. Потребителите не харесаха тези „интернет вестници“ и затова редица традиционни медии загубиха приходи, а някои дори фалираха.

Днес създаването на т.нар. AI резюмета, т.е. автоматично генерираната информация при търсене по определена тема, намалява трафика към популярни сайтове и директно им влияе. Ето защо добре премислената стратегия е ключова за запазването на позиции в новата реалност.

Това разказа по време на форума Digital Trends 2025 Озан Таш, който ръководи внедряването на ново поколение AI инструменти в швейцарската Ringier Sports Media Group. Те са създадени в партньорство с глобалния гигант в анализа на данни Palantir.

Ringier Sports Media Group е собственик на редица популярни спортни сайтове в няколко европейски страни, а в България – на Sportal.bg. Както сам Таш описа медиите: „От Нидерландия до Словакия и от Сърбия през Швейцария до Унгария имаме много силни брандове“.

Ringier започва внедряване на AI технологии в медиите си, но не с цел изкуственият интелект да замести редактори и репортери, а тъкмо обратното – да им помогне да обобщават съдържание. Така една новина, писана например в Румъния, може да бъде публикувана и в България. Ключовото е, че при нейното създаване няма намеса на AI. Т.е. новината е отразена от човек, подготвен в темата, по която пише. Ролята на изкуствения интелект е да „насочи“ новината към различна публика.

„Всъщност не хабим капацитета на редакторите във всички различни страни, а по-скоро се опитваме да създадем мрежа от тези редактори и да се уверим, че правим нещата ефективно. Да създаваме повече съдържание, но със стратегия. И да го правим ефективно“, разказа Таш.

Идеята не е AI просто да превежда съдържание от един език на друг. Тук изкуственият интелект прави предложение за публикуване на новини като отчита местните нюанси на бранд и публика. AI всъщност стои по средата между редактора-източник и редактора-цел, на когото се предлага информацията. Окончателното решение за публикуване се взема от човек.

Разработените от американския гигант Palantir AI инструменти, които Ringier използва, се състоят от няколко слоя, през които минават информацията. На всеки един се прави преценка от различен аспект – дали е подходяща за определена спортна медия, как би реагирала публиката в тази страна и т.н.

„Ако сте българска публика, получавате новина за Мемфис Депай направо от Нидерландия, защото е писана в Амстердам. Това е силата, която искахме да използваме. Т. e. местните редактори не трябва да пишат новини за Мемфис Депай, а ги получават от източника“, разказа Таш.

Според него крайната цел е AI да върши 80% от работата, а редакторите да взимат крайните решения и да могат да се съсредоточат върху останалите 20%. Такъв метод на работа трябва да бъде въвеждан постепенно, коментира още той.

„В нашите редакции наистина се цени използването на AI не като инструмент за замяна на хора, а като разширяване на възможностите им и фокусиране върху важните неща“, изтъкна AI експертът на Ringier Sport Media Group.

Озан Таш беше част от осмото издание на форума Digital Trends, който тази година се проведе под мотото Co-Creating the Future: Human Vision & AI.

В един ден пред 500 души публика се срещнаха визионери от Oracle Red Bull Racing, Google Cloud, AWS, dentsu, Accenture, Rakuten Viber, Amusnet, EGT Digital, Flutter и още водещи компании, които очертаха бъдещето на AI и човешкото взаимодействие с най-новите технологии.

Digital Trends 2025 беше енергия, скорост и визия в действие, доказвайки, че формулата Данни + Креативност = Растеж не е лозунг, а работеща стратегия за бъдещето!