Nvidia полага огромни усилия да опровергае онлайн критиките. Умел PR ли е това - или наливане на масло в огъня?
Nvidia премина в настъпление - или може би в защита - в опит да пренапише последния разказ около бума на изкуствения интелект и ролята на компанията в него
&format=webp)
Когато акциите на Nvidia паднаха след публикуването на отчета ѝ миналата седмица, най-голямата компания в света по пазарна капитализация започна напористо да отговаря на зараждащи се негативни мнения.
За някои този тон е напълно в духа на това, което трябва да прави един отдел за връзки с инвеститорите. Други смятат, че компанията само засилва тревогите, като изобщо им обръща внимание.
„Всичко започна с бележка, изпратена през уикенда до анализаторите от продаващата страна, в която Nvidia адресира различни притеснения - от ефекта на програмата ѝ за обратно изкупуване на акции през финансовото състояние на партньори като OpenAI и CoreWeave до уверението на компанията, че „не прилича на исторически счетоводни измами“ като Enron.“
След това, когато ентусиазмът към процесорите TPU на Alphabet - алтернатива на графичните процесори на Nvidia - започна да нараства, Nvidia се включи в разговора. Компанията публикува позиция в X, в която от една страна хвали Google, а от друга подчертава, че нейните собствени чипове са „една крачка напред“.
Публикацията доведе до колоритни реакции в X, сред които сравнения на Nvidia с BlackBerry, и шеги, че стилът на текста с дълги тирета прилича на съдържание, генерирано от ChatGPT.
PR ход или паника?
„Работата на отдел Връзки с инвеститорите е да управлява очакванията. Нормално е да се включи и да даде факти и разяснения“, казва пред MarketWatch Александър Ласкин, професор по връзки с обществеността в Quinnipiac University.
Той отбеляза, че ако анализаторите правят грешни заключения, комуникационният екип трябва да коригира разговора.
Alphabet в крайна сметка не е някакъв нов прохождащ конкурент - Google има „огромни ресурси, които може да хвърли в AI“, което означава, че Nvidia има основания да е нащрек.
Подобен ход направи FedEx през 2018 г., когато директно призна заплахата от Amazon Air, наричайки страховете „фантазьорски“.
Джей Голдбърг от Seaport Research казва за комуникацията на Nvidia: „Видях този туит и си казах: ‘Добре ли сте изобщо?’ Все едно са оставили стажанта да отговаря, докато всички са в почивка за Деня на благодарността.“
Голдбърг е мечи настроен към акциите, но самият той не вярва, че Nvidia върши счетоводни измами, нито подкрепя „глупавите обвинения“ онлайн. Затова намира за странно, че компанията изобщо се е заела да им отговаря.
Други експерти също предупреждават за рискове.
Според професор Джим Ейнджъл от Джорджтаун „винаги съществува правен и регулаторен риск, когато един главен изпълнителен директор казва: ‘Всичко е прекрасно.’“
Публичното опровергаване на критики може да бъде „опасно“, казва той, а туитът, в който Nvidia споменава конкуренцията с Google, „вдига видимостта на конкурента“ и кара инвеститорите да мислят, че Nvidia „не е единственият играч на терена“.


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)