Главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман е съобщил на служителите в понеделник, че компанията обявява режим „червен код“ с цел подобряване качеството на ChatGPT и че други продукти ще бъдат забавени заради това. Това става ясно от вътрешна бележка, видяна и цитрина от The Wall Street Journal и The Information.

В цитираната бележка се казва още, че OpenAI по-рано е въвела „оранжев код“ в усилията си да подобри ChatGPT. Компанията използва три цветови кода - жълт, оранжев и червен - за да обозначава различните нива на спешност при решаването на проблеми, според запознати източници на WSJ.

Алтман посочва, че OpenAI има още работа по ежедневното потребителско изживяване на чатбота - включително подобряване на персонализацията, увеличаване на бързината и надеждността и разширяване на обхвата на въпросите, на които ChatGPT може да отговаря.

Вътрешната заповед е най-категоричният досега знак за натиска, който OpenAI усеща от конкурентите, успели да намалят преднината на компанията в надпреварата за доминация в AI. Особена тревога за Алтман представлява Google, която миналия месец пусна нова версия на своя модел Gemini - надминаваща OpenAI по индустриални бенчмарк тестове и предизвикала ръст в цената на акциите на технологичния гигант.

Потребителската база на Gemini расте от август насам след пускането на генератора на изображения Nano Banana. По данни на Google броят на месечно активните потребители се е увеличил от 450 милиона през юли до 650 милиона през октомври. OpenAI усеща натиск и от Anthropic, който набира популярност сред корпоративните клиенти.

С ангажимент към стотици милиарди долари бъдещи инвестиции в центрове за данни, притесненията около способността на OpenAI да превърне тези инвестиции в значителни приходи разтърсиха фондовия пазар през последните седмици. Макар компанията да остава частна - финансовият директор Сара Фрайър заяви на събитие на WSJ през ноември, че IPO не е на дневен ред - финансовата ѝ съдба е тясно свързана с тази на Nvidia, Microsoft, Oracle и други технологични компании.

Алтман посочва, че OpenAI ще отложи работата по други инициативи - като реклама, AI агенти за здравеопазване и пазаруване, както и личния асистент Pulse. Той насърчава временни вътрешни преназначения и съобщава, че компанията ще провежда ежедневни разговори с екипите, отговарящи за подобренията в ChatGPT. В понеделник вечер ръководителят на ChatGPT Ник Търли написа в X, че компанията се фокусира върху разрастването на чатбота и върху това да го направи „още по-интуитивен и персонализиран“.

OpenAI не е печеливша и трябва почти постоянно да набира финансиране, за да оцелее, което я поставя в по-неблагоприятна позиция спрямо Google и други технологични компании, които могат да финансират инвестициите си чрез текущи приходи. Компанията харчи и по-агресивно от основния си стартъп-конкурент Anthropic и ще трябва да увеличи приходите си до около 200 млрд. долара, за да стане печеливша през 2030 г., според собствените ѝ финансови прогнози.

Алтман до голяма степен успя да разсее опасенията около финансите на OpenAI благодарение на огромната и растяща потребителска база на ChatGPT - над 800 милиона седмични потребители - както и лидерството на компанията в авангардните AI разработки. Във вътрешната бележка той посочва, че новият reasoning модел, който OpenAI планира да пусне следващата седмица, изпреварва последния модел Gemini на Google и че компанията продължава да се представя силно в редица други области.

През последните месеци OpenAI изпитва затруднения да намери баланс между безопасността на чатбота и това той да бъде достатъчно ангажиращ за потребителите. Моделът GPT-5, пуснат през август, беше посрещнат хладно от част от потребителите, които се оплакаха от по-студения му тон и трудности при отговорите на елементарни въпроси по математика и география. Миналия месец OpenAI обнови модела, за да бъде по-топъл и по-добре да следва потребителските инструкции.