Големият европейски залог за прекъсване на китайската доминация при редкоземните елементи започва буквално на прага на Русия.

Най-голямото съоръжение за редкоземни елементи в Европа, разположено в самия край на източния фланг на НАТО, увеличава производството на магнити като част от регионалните усилия за намаляване на зависимостта от внос от Пекин.

Развит от канадската Neo Performance Materials и открит в средата на септември, заводът за магнити се намира в малкия естонски индустриален град Нарва.

Този малко познат граничен град е отделен от Русия от река Нарва, която е външна граница както на НАТО, така и на Европейския съюз.

Анализатори очакват съоръжението да играе ключова роля в европейския план за намаляване на зависимостта от Китай, като същевременно предупреждават, че регионът е изправен пред дълъг и труден път, ако иска да постигне целите на своята стратегия за критични минерали.

Магнитите от редкоземни елементи са ключови за функционирането на съвременни технологии като електромобили, вятърни турбини, смартфони, медицинска апаратура, приложения за изкуствен интелект и съвременни оръжия.

Изпълнителният директор на Neo Рахим Сулеман казва пред CNBC, че съоръжението е на път да произведе 2000 метрични тона редкоземни магнити тази година, след което ще увеличи обема до 5000 тона и повече, опитвайки се да настигне „изключително бързо растящия пазар“.

Европа в момента внася почти всички свои редкоземни магнити от Китай, въпреки че Сулеман очаква съоръжението в Нарва да може да задоволи около 10 процента от пазара.

„Казано по друг начин, според нас пазарът е около 20 000 тона. Така че ни предстои още много работа, още много изграждане, защото клиентите наистина имат нужда да диверсифицират веригите си на доставки“, казва Сулеман.

„Не говорим за независимост от която и да е държава. Говорим за създаване на устойчиви и разнообразни вериги на доставки, които да намалят риска от концентрация“, добавя той.

Neo вече е обявила първоначални договори със Schaeffler и Bosch - основни доставчици за германските автомобилни гиганти Volkswagen и BMW.

Европейският стремеж към ресурсна сигурност среща редица препятствия. Анализатори посочват недостиг на финансиране, тежка регулация, фрагментирана и ограничена в ЕС верига на доставки и сравнително високи производствени разходи. Всичко това поставя под въпрос постижимостта на амбициозните цели за суровинна автономия.

Гилотината още виси

Редкоземните елементи, доскоро периферен въпрос, излязоха на преден план като ключов разменен жетон в геополитическото съперничество между САЩ и Китай.

През октомври Китай се съгласи да отложи въвеждането на допълнителни ограничения върху износа на редкоземни минерали като част от сделка между Си Дзинпин и американския президент Доналд Тръмп. Но по-ранните китайски ограничения, които разтърсиха глобалните вериги на доставки, остават в сила.

Европейската комисия отбелязва в есенната си икономическа прогноза за 2025 г., че китайските експортни ограничения вече предизвикват смущения във веригите за доставки в автомобилната и зелената енергетика.

Това поставя в центъра на вниманието необходимостта от диверсификация, особено при очакваното нарастване на търсенето до 2030 г., докато европейското предлагане остава почти изцяло зависимо от един доставчик.

В отговор председателят на EK Урсула фон дер Лайен обяви през октомври, че е в ход план „RESourceEU“ - по подобие на инициативата „REPowerEU“, насочена към преодоляване на енергийната зависимост.

Проектът в Нарва предхожда тези мерки, но с финансирането от 18,7 милиона евро от ЕС е пример за това, което Брюксел иска да постигне. И макар капацитетът да е скромен спрямо общото търсене, той показва как ЕС планира да увеличи производството на магнити и да намали зависимостта от Китай.

На прага на Русия

Местоположението на новия завод на Neo повдига въпроси за сигурността, тъй като е само на река разстояние от Русия.

Непосредствено след руската инвазия в Украйна през 2022 г. Владимир Путин заяви, че Нарва исторически е част от Русия и „трябва да бъде върната“.

Попитан защо компанията е избрала точно там да построи завода, Сулеман посочва, че Neo вече има инфраструктурно присъствие в страната:

„Правилното място беше Европа. Един етап по-нататък - Естония. Имаме дълга история тук. Имаме съоръжение за сепариране на редкоземни елементи и работим по разширяване към тежките редкоземни елементи.“

„Невероятно впечатлени сме от качеството на хората в Естония - образованието, трудолюбието. В комбинация с подкрепата от държавата и ЕС, това беше отличен избор“, добавя той.

Естонски депутати приветстват проекта, казвайки, че той ще донесе ползи както за страната, така и за региона.

Янус Уига, заместник-генерален секретар по енергетика и минерални ресурси на Естония, коментира, че заводът в Нарва е открит „точно навреме“.

Говорейки пред CNBC на 30 октомври, Уига признава напрежението между САЩ и Китай относно редкоземните елементи и казва, че Естония и ЕС трябва да се адаптират към новата ситуация“.