Не е същото, но има 99,9% съвпадение: Как работи бизнесът с клониране на животни
Бъдещето пред тази индустрия изглежда розово след като все повече хора търсят услугите им. Но все още има етични проблеми
,fit(1001:538)&format=webp)
Когато през 2018 г. кучето ѝ умира, актрисата Барбара Стрейзънд е съсипана. Двете със Саманта са били заедно в продължение на 14 години. Затова актрисата иска да „задържи“ част от обичаното животно при себе си и разказва пред The New York Times, че е изпратила ДНК от кучето си на компанията ViaGen Pets Laboratories.
Тя се намира в Тексас и е сред водещите компании в клонирането на домашни любимци. След процедурата Стрейзънд получава две малки кученца, които кръщава Вайълет и Скарлет.
Подобно на холивудската актриса, президентът на Аржентина Хавиер Милей също избира ViaGen, за да клонира кучето си. Той получава пет малки животни, но не е ясно колко от тях са оцелели. Звездата на американския футбол Том Брейди също клонира починалото си куче.
„Науката, която ги запазва живи“ – така ViaGen се рекламира на сайта си. Клонирането на домашен любимец струва 59 хиляди долара. Но не означава дублиране. Тоест стопанинът няма как да получи обратно своето починало животно.
Това е парадоксално, но не пречи на индустрията за клониране да расте с около 15% годишно. В същото време тези компании рекламират нещо, което не са способни да постигнат напълно.
Според анализаторската агенция Wise Guy през 2024 г. пазарът на клониране на животни е достигнал оборот от 300 млн. долара. Прогнозата е, че след 10 години тази сума ще нарасне до 1,5 млрд. долара.
В Испания например компанията Ovoclone от Марбея предлага клониране на домашни любимци „на клиенти от цял свят“, обяснява пред El País нейният главен изпълнителен директор Енрике Криадо.
Наскоро ViaGen беше купена от Colossal – компания с противоречив имидж, която стои зад клонирането на праисторически вълк и опитите за възстановяване на мамута.
Нито една от тези компании не предоставя подробни данни за бизнеса си – не е ясно колко животни са клонирали и кои са клиентите им. Изпълнителните директори на ViaGen – Блейк Ръсел, и на Colossal – Мат Джеймс, обаче признават, че около бранша съществуват много погрешни схващания.
„Ние сме в този бизнес от десетилетия и сме клонирали хиляди животни. И все пак много хора не знаят, че съществуваме и че изобщо има такава услуга“, казва Ръсел.
Как се извършва клонирането? Извлича се ДНК от кожна биопсия на живо или наскоро починало животно. След това клетките се замразяват и, когато клиентът пожелае, се имплантират в яйцеклетка на куче сурогатна майка. Няколко месеца по-късно се ражда кученце с 99,9% съвпадение с ДНК-то на починалото животно.
Клиентите знаят, че не получават старото си животно, уверява Ръсел. Обяснява им се, че клонираното същество е „еднояйчен близнак“ на оригинала.
На първо време ViaGen предлага съхранение на генетичен материал, което струва около 3 хиляди долара. Никой не притиска клиента да започне процес на клониране – решението се оставя изцяло на него.
„Имаме различни типове клиенти. Сред тях, разбира се, има богати и известни хора. Но ще се изненадате колко много обикновени хора идват при нас. Има такива, които нямат средства да клонират домашния си любимец, но запазват генетичната линия на животното за 1500 или 2000 евро. Има и такива, които теглят заем“, казва Криадо.
Този тип бизнес обаче повдига сериозни етични въпроси, посочва Фабиола Лейтън – преподавател в медицински университет в Барселона и експерт по биоетика. Според нея браншът превръща животните в инструмент за печелене на пари. Тя поставя въпроса какво се случва със сурогатните майки, ако опитът се провали, и подчертава, че нито една лаборатория не може да гарантира 100% успеваемост.
От юридическа гледна точка проблем няма, тъй като законодателството нито в Испания, нито в САЩ забранява клонирането на животни. Съществуват обаче международни актове, които говорят за недопустимост на клонирането на „съзнателни същества“. При по-широко тълкуване на тази формулировка това би могло да засегне и домашните любимци.
„Най-важното за нас е да се грижим добре за животните. Затова постоянно каня хора да видят как живеят сурогатните майки“, казва Ръсел.
Криадо, който току-що се е върнал от Аржентина, разказва, че е присъствал на поло мач, в който четири от осемте коня са били клонирани. По думите му не е имало никаква видима разлика, а клонираните екземпляри дори били по-силни. Компанията Ovoclone планира разширяване на бизнеса си в Дубай и Доха, където ще предлага клониране на камили и соколи.
Съществуват няколко изследвания върху клонирани животни и изводите им съвпадат – веднъж родени, те живеят почти толкова дълго, колкото и всички останали. Най-големият риск е по време на бременността или при самото раждане.
Клонирането обаче има и своите противници, чиито аргументи не са лишени от логика.
„Приютите са пълни с бездомни животни. В Испания става дума за около 300 хиляди кучета и котки. Смъртта на обичано същество е изключително тежка, но ако приемем, че животът има цена, ние напълно променяме отношението си към естествен процес като смъртта“, казва Лейтън.
В отговор Криадо заявява:
„Всеки е свободен да избере. Има хора, които вземат куче от приют, други купуват чистокръвно животно, а трети клонират домашния си любимец. Това са различни избори. Етиката при клонирането на животни всъщност е тясно свързана с цената. Ако кажа на някого, че може да клонира кучето си безплатно, ще го направи ли, или ще отиде в приют?“
Според проучване на Gallup от 2018 г. 60% от американците смятат клонирането на животни за неморална и неправилна практика. Според Ръсел обаче тези нагласи ще се променят.
„Най-добрата реклама за нашия бизнес са самите клонирани животни“, казва той и добавя, че собствениците споделят опита си с приятели и познати, което прави услугата все по-популярна.
В бъдеще клонирането ще се възприема просто като инструмент, убеден е директорът на Colossal Мат Джеймс.
„След десет години ще помним само успехите си – не просто, че сме помогнали на хиляди семейства, а и че сме съумели да запазим животински видове, застрашени от изчезване“, казва той.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)