Ръстът на BYD пренарежда силите на европейския автомобилен пазар
По темпове на месечно увеличение компанията изпреварва както европейски производители като Volkswagen, така и американски конкуренти като Tesla. В абсолютни обеми обаче разликата остава значителна
,fit(1001:538)&format=webp)
Европейският автомобилен пазар през ноември ясно очертава промяна в баланса на силите, като китайският гигант BYD ускорява експанзията си, докато Tesla регистрира пореден спад.
Данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) показват, че регистрациите на нови електромобили BYD в ЕС са скочили трикратно на годишна база – до 16 158 броя срещу 4 821 година по-рано. Когато към ЕС се добавят Великобритания, Норвегия, Швейцария, Исландия и Лихтенщайн, продажбите на компанията достигат 21 133 броя, което е ръст от над 220%.
BYD започва да фигурира в официалната статистика на ACEA едва от юли, но оттогава насам демонстрира устойчив и ускоряващ се растеж.
По темпове на месечно увеличение компанията изпреварва както европейски производители като Volkswagen, така и американски конкуренти като Tesla. В абсолютни обеми обаче разликата остава значителна.
Между януари и ноември BYD е продала близо 160 хил. автомобила в Европа, срещу над 3,26 млн. за Volkswagen и малко над 203 хил. за Tesla. Въпреки това ръстът от 276% за BYD контрастира рязко с едва 4,6% при Volkswagen и със срив от 28% при Tesla, което показва, че европейските потребители все по-активно възприемат китайските електрически и хибридни модели.
На обратния полюс е Tesla, която преживява поредна трудна година в Европа. Само през ноември регистрациите на нейните електромобили в ЕС са се сринали с над 34% до 12 130 броя, а в по-широкия пазар на ЕС, Великобритания и страните от Европейската асоциация за свободна търговия спадът е близо 12%, до 22 801 електромобила.
Пазарният дял на компанията в ЕС се е свил от 2,1% на 1,4% за година. Освен засилената конкуренция, особено от китайски производители, Tesla се сблъсква и с негативна реакция на част от потребителите заради политическата активност на Илон Мъск и връзките му с администрацията на Доналд Тръмп, които приключиха преди няколко месеца.
Общият фон за електромобилите в Европа през ноември обаче е по-скоро положителен. Продажбите на изцяло електрически автомобили в ЕС са нараснали с 44% на годишна база, а plug-in хибридите са отчели ръст от над 38%. Хибридните модели като цяло остават най-предпочитаният тип задвижване сред купувачите.
Общите регистрации на леки автомобили в ЕС са се увеличили с 2,1% до 887 491 превозни средства, като Германия отчита ръст от 2,5%, Франция – лек спад от 0,3%, а Италия остава на нивата от миналата година.
Въпреки положителната инерция ACEA подчертава, че пазарът все още остава значително под предпандемичните си обеми. Делът на автомобили с батерии достига 16,9% от продажбите от началото на годината – ниво, което съответства на прогнозите, но все още предполага нужда от допълнителен растеж, за да се запази темпът на енергийния преход.
Този преход обаче получи неочакван обрат, след като Брюксел се отказа от ключовата си цел за пълна забрана на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. и въведе повече гъвкавост при постигането на целите за въглеродни емисии до 2030 г.
На този фон възходът на BYD изглежда част от по-широка стратегия на китайските производители, които използват електрическата трансформация като възможност да засилят глобалното си присъствие, подкрепени от Пекин и регионалните власти.
Докато Tesla се бори с комбинация от пазарни, политически и имиджови проблеми, а европейските производители растат бавно, китайските компании постепенно се утвърждават като все по-сериозен фактор на континента.
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)