Jeep и „Ювентус“ преподписаха споразумението си: сега италианците ще получават от спонсора си по 42 млн. евро на година.

Да разберем как така топ клубове работят с автомобилни марки и как това влияе на спорта, пише изданието Autonews.

Роберто Скачаторе вече е на 40 години. През половината от живота си продава китайски стоки непосредствено до стадиона на „Ювентус“. Той кара стар Fiat Panda, живее в малко жилище в Асти и помни как клубът от Торино е бил върнат в „Серия Б“ заради уговорени мачове.

„Разбираш ли, по-рано беше съвсем различно", италианецът прави пауза, загасва цигарата си и започва да дъвче филтъра. "Без Кристиано Роналдо щях до декември да продавам шалове и флагчета. Сега съм налепил седми номер – и това е, станах най-успелия бизнесмен в северната част на Италия“.

Заради Роналдо всички тук наистина полудяват: в клубния магазин тениски се доставят всеки ден. До вечерта остават само XXL размер.

Възрастни италианки рисуват на бузите си инициалите CR7, а тези, които са по-млади, снимат Кристиано от трибуните и публикуват кадрите в Instagram.

Няма значение как играе носителят на 5 „Златни топки“. В домакинския мач с „Локомотив“ той, например, се провали, получавайки от La Gazzetta dello Sport слаба оценка 5.5. Въпреки това всяко негово докосване на топката стадионът съпровожда с овации, а при несполучливи удари публиката полудява…

Преди няколко години поканата на суперзвезда от равнището на Роналдо беше нещо от рода на фантазиите. Днес феновете се шегуват, че през лятото „Юве“ трябва да подпише и с Меси.

Революционните промени в клуба са резултат от работата на Андреа Аниели, наследника на империята Fiat. Едно време неговият дядо Джанни - един от най-богатите хора в Италия, взимаше играчи от други клубове срещу двигатели. Днес Андреа откупува договори за 100 млн. евро и прочее.

Бизнес моделът „Юве“ е един от най-успешните в света на футбола. Тук не са замесени безумни арабски пари и немислими испански кредити. Миналата седмица клубът преразгледа договора си със титулния спонсор – марката Jeep. Сега автомобилната марка, която влиза в състава на концерна FCA (Fiat Chrysler — него го контролира семейството на Аниели), ще плаща на клуба не по 17, а по 42 млн. евро на година.

Страните обясниха тази стъпка с „успешните представяния на клуба и повишената разпознаваемост на бранда „Ювентус“ на световно ниво“.

Преди година клубът преподписа договора си с Adidas при суперизгодни за себе си условия. До 2027 г. германците ще плащат на италианците минимум 408 млн. евро (по около 50 млн. евро на година). В тази сума не са включени бонусите за победи.

Клубът може да получи допълнителни средства за използване на имиджовите права на новите футболисти.

Т.е. общият обем на годишните плащания лесно може да стигне до 60-70 млн. евро.

А популярността на клуба расте и зад граница. Три часа преди мача на Strada della Continassa паркират 2 гигантски автобуса с китайски туристи. Италианец на развален английски език дава указания на гостите: "Първо ще отидем до клубния магазин, а след това ще се съберем отново тук – ще пием кафе и отиваме на стадиона“.

Азиатците не са убедени какво точно им е казано, но тръгват към Juventus Store. Там за 15 минути си взимат тениски по 129 евро всяка и весело се нареждат на километровата опашка на касата. Азиатският пазар през последните години се е превърнал в едва ли не приоритетен за клуба.

Например, именно Аниели убеди федерацията да провежда един мач на седмица в 13:30 часа местно време – за да може китайци, японци и корейци също да гледат „Ювентус“.

След всички глобални промени, в Торино се ходи на футбол като на театър. Curva Nord през последните години е недоволна от прекалено скъпите билети. Да се реши този проблем обаче няма как. Тифозите през последния сезон протестираха с мълчание, писаха на Аниели и дори бойкотираха мачове. Никакъв резултат. 40 евро и нито цент по-малко.

Билет за централната трибуна струва от 100 до 250 евро. На паркинга Fiat Panda на Роберто Скачаторе стои между Ferrari 458 Italia и Maserati Levante. Играчите и сътрудниците на клуба карат Jeep-ове, изпълнявайки договорните задължения.

Дори когато „Юве“ пристига в Москва за мач с „Локомотив“, ръководството се придвижва с бели и черни Jeep Grand Cherokee.

Как Кристиано Роналдо харчи милионите сиФутболистът премина в Ювентус срещу 100 млн. евро.

Сътрудничеството между „Ювентус“ и Jeep не е уникално. Автомобилните марки все повече инвестират във футбола. Audi 10 години успешно работи с „Бавария“ и плаща на клуба по 30 млн. евро на година. Договорът скоро изтича.

Конкурентите от BMW вече предложиха своите условия – 800 млн. евро за 10 години. „Волсфсбург“ съществува само благодарение на Volkswagen, а Chevrolet плаща на „Манчестър Юнайтед“ по 49 млн. лири всяка година.

Андреа Аниели, междувременно, е планирал следващата промяна. В сряда, 23 октомври, на събрание на акционерите на клуба той предложи да се увеличи капиталът с 300 млн. евро.

"Тези цифри изглеждат огромни, в сравнение с италианската действителност, но нашата отправна точка са големите европейски клубове. Ние можем да твърдим, че „Ювентус“ е най-големият клуб в италианския футбол, но и един от най-големите в Европа.

Футболът остарява като търговско предложение. То остава в сила за хората над 35-годишна възраст. Новите посоки в сферата на развлеченията са киберспорт. Те набират сила. Трябва да се мисли и за тях“, обяснява Аниели.