За пазара на лизингови услуги у нас и развитието на лидера в бранша Интерлийз - вижте интервюто на Profit.bg с Ивайло Делийски, директор „Лизингово финансиране“ в Интерлийз.

Представете накратко себе си – години, образование, от кога работите за Интерлийз и на какви позиции.

Казвам се Ивайло Делийски и заемам позицията директор „Лизингово финансиране“ в Интерлийз. Работя в компанията от повече от 12 години, като съм заемал различни позиции като Специалист „Логистика“, Младши Финансов Аналитик, Ръководител „Връзки с клиенти“ към отдел „Лизинг на леки автомобили“ и Ръководител отдел „Лизинг на леки автомобили“.

Имам висше икономическо образование и придобита допълнителна квалификация Chartered Financial Analyst.

Вече сме в края на настоящата 2015 г. Каква беше тя за вашата компания?

Изминаващата година за Интерлийз може да се оцени като успешна, като за изминалите 11 месеца успяхме да реализираме повечето от поставените си краткосрочни цели, които не бяха свързани единствено и само с генерирането на нови обеми от лизингови договори, а и с различни предизвикателства, свързани с подобряването на обслужването на клиента, административни улеснения и бързина на работа.

Успяхме да реализираме няколко пилотни проекта за вторична реализация на флоти от автомобили на наши клиенти, които подменят парковете си от товарни автомобили. До края на годината се надяваме да финализираме проекти, които да подобрят средата и каналите за комуникация и обслужване на текущите и бъдещи клиенти на компанията.

Какви употребявани автомобили предпочита българинът?

Не съм сигурен дали аз съм човекът, който може да даде най-компетентния отговор на въпрос, свързан с пазара на употребявани автомобили, но със сигурност мога да споделя нашата перспектива като сравнително нов участник на този пазар.

Заради множество фактори, икономически и психологически, българинът предпочита да купува употребявани автомобили. От една страна, защото доходите и стандартът на живот предопределят избора, а от друга, защото относително една и съща сума трябва да избира между базов бюджетен автомобил, който е нов и употребяван, но от висок клас.

В повечето случаи изборът е за по-високия клас, пък бил той и употребяван. Данните за продажби на автомобили през годините са общо взето хомогенни и показват, че съотношението на търгувани нови към употребявани автомобили в страната е 1 към 10.

Има още много фактори, които подкрепят това потребителят да избере употребяван автомобил пред нов, като: гъстота на сервизната мрежа, относително добра техническа компетенция на независимите сервизи, конкурентна цена и качество на алтернативни резервни части и т.н.

Въпреки това Интерлийз се концентрира почти изцяло в пазара на нови автомобили и подкрепата ни за официалните вносители е безспорна, като при финансирането новите автомобили предлагаме изключително атрактивно ценообразуване и многобройни структурирани продукти.

Въпреки фокуса ни върху новите автомобили, не можем да пренебрегнем и пазара на употребявани. При този вид активи сме ограничили транзакциите само до официалните дилъри на автомобили, както и автомобили, за които Интерлийз като собственик организира вторичната реализация.

Тук е големият потенциал, защото като компания със значителна клиентска база и разработени канали за продажба, можем много ефективно да съдействаме на текущите си клиенти, които искат да заменят автомобила си, като предлагаме, освен да организираме целия процес по предлагане, договаряне и продажба, също така да финансираме чрез лизинг следващия ползвател.

Възможността за истинско и конкурентно финансиране на употребявани автомобили, заедно със сигурността относно произхода и параметрите на автомобила, са много силен мотиватор за покупка.

Интерлийз оперира в много сфери на дейност. Разкажете ни малко повече за това.

Интерлийз е на българския пазар вече 20 години, ние сме и едни от пионерите в тази област в страната. За наше щастие, имаме партньори, с които продължаваме да работим повече от 17-18 години. Обратно на традиционния подход на всяка стартираща лизингова компания, която първоначално се насочва към по-ликвидните активи като леките автомобили, Интерлийз първо започва да финансира лизингови сделки за производствено оборудване и камиони.

През 2002 година, или 7 години след основаването на компанията, е регистрирано и дъщерното дружество Интерлийз Ауто, което е насочено изцяло към лизинга на леки автомобили. По настоящем продуктовото портфолио на компанията включва двата основни типа лизинг - финансов и оперативен, като основните направления са: леки автомобили, транспортни средства, производствено оборудване, селскостопанска техника, строителна техника.

Какви са прогнозите ви за 2016 г.?

Преди да отговоря на въпроса какви са ни очакванията, нека да дам малко информация какъв е пазарът на лизингови услуги през последните няколко години. След 2008 г. пазарът на този вид услуга следваше общия тренд на свиване и се движеше в симетрия с общия икономически и най-вече кредитен ентусиазъм.

Към настоящия момент обемът на пазара е в рамките на около 1.6 млрд евро, като този общ обем е относително постоянна величина от 2012 година насам. По отношение на т.н. нов бизнес или обема от нови лизингови сделки, реализиран през всеки един отчетен период, нещата изглеждат така:



Източник: БНБ, * Данните за 2015 г. са за деветмесечието и са в млн. лв.

В тази връзка краткосрочните ни очаквания са по-скоро оптимистични, пазарът ще се движи в унисон с цялостното икономическо развитие, а експлозивни ръстове ще са по-скоро изключение.

Нарастването на пазара ще се обуславя както от икономически фактори (нарастваща икономика и нужда от нови мощности или обновяване на съществуващи), така и от чисто психологически (повишаване на доверието и очакванията за бъдещето при хората, стабилност на доходите и перспективи за бизнеса).

Не трябва да се пропуска и големият неизползван потенциал на сектора на лизинговите услуги, съпоставен с общия кредитен пазар в България. Обемът на лизинговото финансиране, съпоставен с целия кредитен пазар в страната, е едва 5.7%, което значи, че за всеки 100 лева отпуснати кредити на потребители и бизнес само 5.7 лева са чрез лизинг.

Източник: БНБ/НСИ/проучване на Лийзюръп за Европейския лизингов пазар за 2014 г.

Очакванията ни за ръстове при инвестициите в машини и оборудване са свързани не толкова с конкретна индустрия като тук изключвам транспортния и земеделския бранш, а са на ниво индивидуална компания, като това ще са по-скоро представители на експортно ориентираните производства със завоювана относително постоянна клиентска маса и пазари зад граница.