Революцията в автомобилната индустрия направи така, че изказването на Хенри Форд „потребителите могат да имат модела Т на Форд във всеки цвят, стига да е черен“ звучи по-неактуално от всякога.

В днешно време всеки може да избере какъвто цвят иска за автомобила си, като вариациите са почти безгранични.

Вижте още: Митично Ferrari може да бъде продадено на търг за 32 милиона долара

В мнозина изниква въпросът „има ли най-добър цвят за новите автомобили?“. И докато отговорът зависи в голяма степен от личните предпочитания на всеки, то не е зле и да се проследи кои са най-разпространените цветове сред автомобилите.

„Бялото е най-популярният цвят сред автомобилите в света от 2011 година насам“, коментира Нанси Локхарт от Axalta Coating Systems.

През 2014 година 29% от всички произведени автомобили са бели, 19% са черни и 14% са сребристи.

Нещо повече, за последните 60 години белият цвят е сред петте най-предпочитани от потребителите, с изключение на три години.

Страните с топъл климат по-често се ориентират към по-светли цветове, защото те в по-малка степен привличат светлината, коментира още Локхарт. Това определя факта, че две трети от автомобилите, продадени в Африка през 2014 година, са бели или сребристи.

Налице е обаче едно изненадващо изследване, направено от сайт за продажби на автомобили втора ръка – автомобилите в жълт цвят, който не е особено популярен в световен мащаб, се радват на значителна по-слаба обезценка от останалите.

Те губят от стойността си едва 26% след първите пет години от ползването им спрямо средната загуба от 34% за останалите цветове.

Изследването е направено на база на над 20 милиона автомобила от модели между 1981 и 2010 година. Според него черните коли се обезценяват с най-много след пет години.

Какво е обяснението за това? Тъй като жълтият цвят е по-рядък, автомобилите, боядисани в него, държат по-висока продажна цена.

Определено обаче може да се каже, че тази валидна за световната практика зависимост не е валидна за условията у нас. Причината – в страната ни жълтият цвят на автомобилите е задължителният за такситата и сериозно се избягва от купувачите на коли втора ръка.

Избраният от потребителите цвят често отговаря и говори за тяхната персоналност, според Марси Купърман, експерт по цветовете и професор в университета в Парсънс.

„Някои хора избират сивия цвят за автомобила си, защото не искат да изпъкват и да се отличават. Черното е предпочин цвят за властните и успелите – той говори „вижте ме, успях“. Червеният пък говори за агресивен характер и търсене на внимание“, коментира още Купърман.