Общо 52% от фирмите в България използват социалните мрежи за разширяване на бизнес дейността си, разкрива ново глобално проучване, проведено по поръчка на световния доставчик на офис решения Регус.

Потвърждение за доверието на фирмите към социалните мрежи като средство за реклама, е признанието на около една трета от българските фирми, че отделят част от бюджета си за маркетинг - налични средства в брой - специално за дейности, свързани със социалните мрежи.

Конкретно в България, почти една трета (29%) от фирмите са определили дял от бюджета за маркетинг, посветен на дейности, свързани със социалните мрежи. 58% от респондентите в България използват социални мрежи, за да поддържат връзка с познати, което е точно половината, а 25% са намерили нова работа чрез социалните мрежи (в световен мащаб този показател е 22%). Общо 70% използват социалните мрежи за намиране на важна информация, 66% заявяват, че използват социалните мрежи основно за управление на потребителските групи и връзка с тях (в световен мащаб показателят е 51%).

В световен мащаб все още масово се използват основните функции на социалните мрежи. Най-популярното им предназначение е поддържането на бизнес контакти, като 58% от респондентите в световен мащаб заявяват, че използват мрежите с тази цел. Присъединяването към групи със специфични интереси също е доста популярно (54%). Въпреки че доста скептици (34%) смятат, че социалните мрежи никога няма да се превърнат в значим метод за връзка между настоящи и потенциални клиенти, 51% от фирмите създават потребителски групи, свързват се с тях или ги управляват чрез социалните мрежи. 54% от фирмите използват социални мрежи, за да намират полезна бизнес информация. Изненадващо е обаче, че само 22% от участниците в проучването са намерили нова работа чрез социалните мрежи, въпреки обособените функции за търсене на работа в мрежи като LinkedIn.

Проучването анализира и разликите в големината на фирмите и установява, че основно малките фирми имат склонност над средната да използват социални мрежи. Вероятно благодарение на тези усилия над средното ниво 44% от малките фирми успешно са спечелили нови клиенти чрез социалните мрежи в сравнение със средните (36%) и големите фирми (28%). Единственото изключение от тази тенденция е, че по-малко от средния брой служители в малките фирми са открили нова работа чрез социалните мрежи. Този резултат може да се интерпретира най-добре в светлината на типичното за малките фирми по-малко текучество на персонал в сравнение с по-големите такива. Въпреки че при служителите в средните фирми е отчетена най-голяма вероятност за намиране на работа чрез социални мрежи (25%), при тях се забелязва и най-малка вероятност за използване на социалните мрежи за организиране, управление или свързване с потребителски групи (45%).

На ниво сектори, Информационните и комуникационни технологии, Търговията на дребно, Медия и маркетинга и Консултантските услуги отчитат стойности над средните за използване на социалните мрежи, докато секторите Производство, Финансови услуги и Здравеопазване изостават. Само 19% от фирмите в сектора Финансови услуги са предвидили бюджет за своите дейности, свързани със социалните мрежи, в сравнение с 38% в секторите Продажба на дребно и Медия и маркетинг. Също така в сектора Финансови услуги само 26% от фирмите са привлекли успешно нови клиенти чрез социалните мрежи, докато в секторите ИКТ и Медия и маркетинг този процент е съответно 48% и 46%.