До средата на месец декември трябва да приключи ремонтът и да бъде възстановено движението в двете платна по три участъка от автомагистрала „Хемус“. Това са виадуктите при с. Потоп и „Коренишки дол“ и дясното платно на 6.6-километрова отсечка между Шумен и Варна.

Това информира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова при участието си в парламентарния контрол днес.

М „Хемус“ е важна пътна артерия, по нея се провежда движението за Северна и Североизточна България и повече не можеше да се отлага извършването на ремонтно-възстановителни мероприятия, с което да се гарантира безопасни условия на движение е недопустимо.

Регионалният министър допълни, че ремонтът на лявата тръба на тунел „Витиня“ трябва да завърши до края на 2020 г. Възложено е изработването на проект за различни видове системи на съоръжението. Към изпълнение на предвидените дейности ще се пристъпи след осигуряване на необходимия финансов ресурс от държавния бюджет.

В изпълнение на европейска директива, в тунела, който е над 1000 м, трябва да бъде изпълнена и връзка между двете тръби – пешеходна и пътна за пожарни автомобили, което прави този ремонт още по-сложен.

В отговор на въпрос за изграждане на нови ленти за движение в двете посоки на автомагистрала „Тракия“ в отсечката Пловдив – София министърът коментира, че преди да се пристъпи към реализацията на такава идея следва да се направи задълбочен анализ както от гледна точка на възможностите, които осигурява съществуващото трасе, така и да се намери техническо издържано решение за неговото разширение.

Резултатите от тези действия ще обосноват финансовите параметри за осъществяването на инвестиционното намерение, като разширяването на магистралата ще изисква много средства и аргументи в посока ефективност.

За да бъде решен въпросът с осигуряване на още една активна лента за движение, би следвало да се направи проучване за възможностите за нейното изграждане. Без такова не би следвало да се предприемат действия и да се преминава към вземане на техническо решение.

Именно поради това на този етап не са предприети конкретни стъпки, свързани с подготовка на проект за изграждане на нови ленти за движение в двете посоки на автомагистрала „Тракия“ в отсечката Пловдив – София.

По този въпрос трябва да се работи, но има и други приоритети, свързани с пътния сектор, които ние следваме. Неслучайно в момента приоритет е изграждането на АМ „Хемус“, която е в Северна България, и трябва да бъде приоритет за нейното развитие, за да може да догони развитето на Южна България, подчерта министърът.

При изграждане на насипа на обходния път на гр. Поморие е упражнен постоянен, стриктен контрол от приобектовата лаборатория както за качествата на материала, така и за начина на полагане и уплътнението му, съобщи министър Аврамова в отговор на въпрос. По нейно разпореждане, в едномесечен срок,

Научноизследователският строителен институт, който е нотифициран орган от Европейската комисия, ще извърши изпитване на материалите, влагани в строителството на обхода на Поморие.

Към момента строителните дейности по стената на яз. „Студена“ са завършени. Реконструкция на водовземната кула ще започне през месец октомври, информира още министърът. Тъй като за жителите на Перник и Батановци няма друго алтернативно захранване с вода за питейни нужди, рехабилитацията се изпълни от водолази под вода без прекъсване на водоподаването към потребителите.

Ниските нива на водата в язовира са резултат от продължителното засушаване и липсата на валежи на територията на водосборната област през това лято и не са свързани със строително-монтажните работи по съоръжението. Причина за зачестилите спирания на водоподаването към някои квартали на снабдяваните от съоръжението населени места са технологичното време за отстраняване на повредите, които са се увеличили със 150, и за напълване на системите.

С цел подобряване на водоснабдителните и канализационни услуги през месец август ВиК ООД - Перник подписа договор ”Изграждане на ВИК структура” с Оперативна програма Околна среда 2014-2020 на стойност 106 млн. лв. Близо 40 млн. лв. от тези средства са за обекти, с които ще се направи подмяна на водопроводи, и като резултат ще се намалят и прекъсванията на водоснабдяването в населените места. С реализацията на този мащабен проект се очаква значително подобряване на водоподаването в населените места в област Перник, каза министърът.

„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД Хасково ще доставя вода в цистерни за питейни нужди до нормализиране на стойностите на мангана във водоснабдителната система на Симеоновград, информира още министърът.

По финансиран от Министерството на регионалното развитие и благоустройството проект на общината са направени 6 сондажа за търсене на водни количества за питейно водоснабдяване, но в 5 от тях водата не е пригодна за питейно-битови цели. Водата от шестия сондаж е със задоволително качество, но с недостатъчно количество за задоволяване на питейно-битовите нужди.

Община Симеоновград трябва да предостави актуална информация за проектната готовност към момента и размер на необходимите средства за реализиране на инвестиционното намерение за изграждане на пречиствателна станция за питейни води.

След получаването ѝ ще могат да се планират целесъобразно средства в зависимост от източниците на финансиране – от общинския или държавния бюджет или от фондовете на Европейския съюз, при условията на финансиращите програми.

Завършени са и са издадени разрешения за ползване за 4 сондажни кладенеца в Северна зона и ремонтираните участъци на два главни водопровода за допълнително водоснабдяване на гр. Хасково. Проектът се изпълнява от общината с финансиране от бюджета на МРРБ. Вече са завършени и останалите 4 сондажни кладенеца.

В процес на учредяване са техните санитарно-охранителни зони, след което ще бъдат предприети действия по въвеждането им в експлоатация. След като всички обекти бъдат въведени в експлоатация органите на Министерството на здравеопазването ще направят проверка и тогава ще може да бъде направен анализ в каква степен ще се подобри качеството на водата за жителите на Хасково, информира още министър Аврамова.

Отговорите на министър Петя Аврамова в парламентарния контрол могат да бъдат намерени в секция „Парламентарен контрол“ на интернет страницата на МРРБ.