ЕК потвърди днес, че сред спрените за България пари има суми, предназначени не само за предприсъединителните програми.

Говорител на комисията обясни пред БНТ, че част от всички плащания към фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, спрени в края на януари, засягат и суми по оперативна програма „Транспорт”. По нея на страната се полагат над милиард и половина евро за изграждане на пътна и железопътна инфраструктура за периода 2007 – 2013 г.

Не е ясна засега цялата сума на засегнатите пари по структурните фондове, предназначени за пътища. Ясно е обаче, че когато през януари комисията спира парите към пътния фонд заради арестите на двама високопоставени служители, това е засегнало и проекти, за които се полагат пари по структурните фондове.

„Всякакви плащания, свързани с пътния фонд са спрени. Това се отнася както за предприсъединителни програми, така и за програми след присъединяването. Няма да има никакви плащания към пътния фонд“, заяви говорителят на ЕК Ева Калужинска.

Всичко това ще продължи, докато България не докаже, че е въвела адекватен контрол над усвояването на европарите. „Докато ние тук, в ЕК, не се убедим в това, не можем да правим междинни плащания. Нито пък крайни плащания“, допълни още говорителят.

Колкото повече време отнеме всичко това, толкова по-лошо, казват от ЕК. „Защото настъпва момент, в който не можем да приемаме повече фактури, а проектите стоят недовършени. Ето това вече ще бъде проблем”, подчерта Калужинска.

Специално за пътищата за България сега най-спешно е спасяването на 144 милиона евро, за които Еврокомисията даде срок до края на ноември.

Снимка: БГНЕС

Още по темата:

Мутафчиев: Няма спрени пари по програма „Транспорт”, защото няма пуснати проекти

Кои са приоритетните обекти по оперативна програма „Транспорт“ за 2008 г.?