Винетките са временно решение. До няколко години трябва да преминем на тол система. Това каза пред Дарик радио председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.

Работна група на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията трябва да избере консултант, който да ни насочи по правилния път на тол системата, съобщава БГНЕС.

"Те са няколко типа тол системи. Първият вариант са пропускателни пунктове и бариери, където се плаща такса за преминаване по съответната магистрала. Вторият вариант е телепас – с електронно устройство като винетка, само че вътре с чип, се залепва на предното стъкло и при преминаването на портална рамка се теглят пари. Третият вариант, към който може би ние ще се насочим, е електронният тол през GPS система. Устройството постоянно изпраща сигнал и на база на изминатото разстояние в края на месеца или годината се плащат определените такси", обясни Лазаров. Той каза, че очакват след 2 години да заработи тази тол система първо за транзитно преминаващите товарни превози. "След това е локалният товарен трафик, леките коли ще се оборудват с такива устройства последни. Това е стратегия за платени пътища, която може би след 5-6 години за леките автомобили ще влезе у нас", подчерта Лазаров. Тоест най-рано през 2017 г. ще имаме нова система за таксуване по пътищата.

На въпрос дали с толове не е по-скъпо, Лазаров отговори отрицателно. "Това са базирани локални станции – центрове. Софтуерът, който ще управлява системата е малко по-усъвършенстван, но няма да бъде по-скъпо", заяви Лазаров.

Той посочи, че колите в България, които се движат без винетка са между 5 и 7%. "Винетка се купува и заплаща само за пътища от републиканската пътна мрежа. Ако ползваме само уличната мрежа на големите градове, там стикер може да не купуваме. Но няма как да определим колко жители на столицата примерно ще тръгнат за провинцията и колко винетки ще се продадат", каза Лазаров.

За зимното почистване председателят на Пътната агенция съобщи, че и магистрала "Люлин" вече има фирма за почистване.

Лазаров е на мнение, че скоростта на магистралите трябва да се вдигне. "В България нашите магистрали са тесни, липсва ни скоростното платно реално. Противодействието бързи бавни автомобили на магистралите е основен проблем. ТИР-овете например имат ограничение 90 км/ч. Едно изпреварване от тежък камион на друг и един автомобил, който ги застига, е реална предпоставка за ПТП", обясни Лазаров.

За маркировката по магистралите, Лазаров уточни, че маркировката е хубава, но запрашеността на пътищата е огромна. Ако нашите маркировки бъдат измити, излиза отново предната маркировка. Светещите колчета са много добра практика. На АМ "Люлин" и "Хемус" ще сложим допълнително такива колчета. Явно ориентирането на хората в тъмните часове и с тази маркировка, която имаме, наистина е опасно", каза Лазаров.