Според млекопреработвателите, няма договорки за цените на сиренето и кашкавала. Tе коментираха решението на Петчленен състав на Върховния администратевин съд, според което има картел между млекопреработвателните предприятия. В предисторията на темата е и решение на Комисията за защита на конкуренцията от юли 2008 г., след самосезиране на комисията през 2007 г. въз основа на данни за повсеместно увеличаване на цените на сиренето и кашкавала.

Според Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите, "за пореден път искат да издърпат ушите на сдруженията", въпреки европейската практика за повече свобода за сдруженията.

"Когато има сдружения на конкуренти, да се говори за договаряне е смешно. За нашата асоциация е записано, че е решено въз основа на договор за изкупуване на млякото, а той е приет още по времето на минстър Мехмед Дикме на консултативен съвет по млякото през 2003 г.", обясни Зоров. Целта тогава била да се унифицира изкупуването на млякото, защото много мляко се изкупувало без документи.

Според Зоров, комисията за защита на конкуренцията е демонстрирала тенденциозна поведение и по отношение на други браншове - той припомни примерите с пилета, олио и др. продукти. Тогава се виждало, че цените на млечните продукти не изпреварвали, а изоставали от цените на суровините, уточни Зоров.

Георги Хаджийски от Управителния съвет на Националната асоциация на млекопреработвателите потвърди, че към аргументите им на производители на млечни продукти срещу решението за картелно споразумение, можел да се добави и широкият диапазон на цените в един магазин, където можело да се види, че цените на сиренето варират от 4 до 12 лв., а на кашкавала - от 7 до 20 лв. "Пазарът е толкова раздробен, че нито в изкупните, нито в продажните цени може да има някакъв картел", уточни Хаджийски. По думите му, вдигането на цените следва икономическа логика.

Георги Хаджийски каза още, че се налага санкция на юридическо лице като асоциацията, а не се санкционират 2.3 или 5 лица, които се сдружават. "Ако това което се случва, е в защита на потребителите и има факти, нямаме нищо против, но няма нито един документ, на базата на който да се направи предположение за договаряне на цени", допълни Хаджийски.

Димитър Зоров отбеляза, че търговските бонуси и ДДС формират около 35-40% отгоре върху себестойността на продукта и в цяла Европа млякото съставлява не повече от 30-35% от крайната цена на готовия продукт, а у нас този процент е 50%.

Георги Хаджийски прогнозира, че изкупната цена на млякото за тази година ще се движи между 45 и 50 ст. на литър без ДДС.

Източник: БНР