Около 314 млн. лв. ще бъдат необходими за модернизация, ремонт и изграждане на нов железен път и съоръжения според разчетите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за 2008 година.

Това съобщи генералният директор на компанията Антон Гинев по време на семинар за журналисти в курорта "Боровец", на който ръководството на компанията представя инвестиционните си намерения. Инвестициите са насочени в три основни посоки - железен път, енергетика и телекомуникации, уточни Гинев.

По договор с държавата от бюджета за 2008 г. са осигурени 120 млн. лв. От тях 88 милиона лева са капиталов трансфер и 32 млн. лв. ще бъдат използвани за текущо поддържане и експлоатация. Предстои ремонтирането на близо 200 км железен път. С приоритет ще бъдат отсечките София-Пловдив-Стара Загора-Бургас и София-Владая-Перник. Ще се осъществи механизирано подновяване на 64 км от ЖП мрежата на страната, стана известно на семинара.

Само за поделение "Железен път и съоръжения" средствата, осигурени чрез капиталовия трансфер от държавния бюджет за 2008 г. са 38.5 млн. лв., като се очаква и допълнително финансиране.

Общата разгърната дължина на железния път в България е 6938 кв. км. Последното строителство на железен път обаче у нас датира от 1974 г., каза Иван Гогев, директор на Дирекция "Железен път и съоръжения" към НКЖИ. По думите му, железопътната мрежа у нас остава недоразвита и като гъстота на железния път България е на дъното на класацията сред европейските държави.

Желанието на ръководството на НКЖИ чрез мащабните инвестиции в ремонт и изграждане на ЖП инфраструктура освен да се подобри безопасността на движението на влаковете, да се намали и времето за пътуване между две точки, обявиха ръководителите й. Това според тях ще стане чрез намаляване на участъците с ограничение на скоростта, които са с обща дължина 178.1 км.

Сред целите ни за 2008 г. е да намалим времето за пътуване от София до Бургас през Пловдив с един час, обяви Антон Гинев.

НКЖИ е създадена през 2002 г. като Национална компания за поддържане и управление на железния път и съоръженията по ЖП мрежата на България. Компанията отговаря за стопанисването и развитието на 365 гари в страната.