По данни на Държавната агенция за енергийна ефективност (ДАЕЕ) за гориво на автомобилите си софиянци губят годишно в задръстванията около половин милиард лева. Заради тези задръствания, които не са само в пиковите часове, а през целия работен ден, в столицата се изразходват дневно около 6000 литра гориво, което прави над 1 300 000 лева. Това каза днес по време на парламентарния контрол депутатът Минчо Куминев, цитиран от БТА.

Той попита министър Петър Мутафчиев какви са причините за тежките транспортни проблеми в големите градове и особено в столицата, както и за действията, които правителство предприема за решаването им.

Според депутата София и другите големи градове са пред транспортен колапс. Той цитира още данни на Асоциацията на научните работници в транспорта, според които от един загубен час в задръстванията загубите са около 900 млн. лева годишно. За икономиката тези загуби възлизат на 2 млрд. лева годишно, без да се отчита влиянието на отровните газове върху човешкото здраве и околната среда, посочи Куминев.

Решението на този проблем той вижда в строежа на подлези, надлези, паркинзи и гаражи, а не в повишаване на данъците за старите коли и в поскъпването на билетите за градския транспорт.

Министерството на транспорта, според правомощията си, няма право да се намесва пряко в организацията на градските зони, отговори Мутафчиев. Той припомни, че общественият транспорт е основно в правомощията на общинските администрации.

Мутафчиев определи като много голям недостатък в законодателството ни това, че в него няма регламент за участието на транспортното министерство в общата политика за развитието на градския транспорт. Според министъра ведомството трябва най-малко да има координационна роля, за което той очаква да бъде подкрепен от Националното сдружение на общините.

Министърът припомни проектите за облекчаване на движението в София, сред които: Южната дъга на околовръстния път; автомагистрала „Люлин“, която ще изведе транзита от "Владая" и "Княжево" извън града; новия път за достъп до бул. "Брюксел" и Терминал 2 на Летище София; Северната дъга на околовръстното шосе; връзката на магистрала "Хемус" с околовръстния път и др.

Снимка: БГНЕС