Увеличават се жалбите и сигналите на недоволни потребители на мобилни услуги, съобщи омбудсманът Гиньо Ганев на специална пресконференция.

За 2009 година са получени 53 жалби срещу трите мобилни оператора, а само за първите шест месеца на тази година броят им вече е 49. Потребителите са недоволни главно от условията, заложени в договорите с компаниите.

Ако не е подадено в срок писмено предизвестие за прекратяване на срочен договор, той се подновява автоматично за същия срок. Ако абонатът предсрочно прекрати договора, пък е принуден да заплати неустойка, обикновено в размер на определен брой месечни такси. Дори при подадено заявление и платена неустойка, операторът не прекратява услугата, когато има неизплатена дължима сума по фактурата. Това води до начисляване на месечни такси до момента, в който компанията реши да прекрати договора, са установили от екипа на омбудсмана.

Според него потребителите реално нямат право на избор, защото и трите оператора предлагат почти еднакви договори. По думите му компаниите биха могли да напомнят със SMS на потребителите, че договорът им скоро ще изтече. Ако договорът се прекрати предсрочно, неустойката трябва да бъде съизмерима с реалните щети за оператора, смята Ганев, който настоя процедурите по прекратяването на договора да бъдат ясни и разбираеми за потребителите.

Емил Алексиев от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма предложи направо да се приеме закон, който да забрани автоматичното подновяване на срочните договори, както е във Франция.

По-късно от "Мобилтел" коментираха, че сключват срочни индивидуални договори, за да предложат на потребителите по-изгодни условия за покупка и пакети с безплатни минути и големи отстъпки. От компанията смятат, че автоматичното подновяване на срочните договори гарантира на клиентите, че ще продължат да ползват избраните от тях услуги при същите преференциални условия. Тъй като всяка от страните може да отправи предизвестие за прекратяване, не може да се твърди, че автоматичното подновяване води до нарушение на изискването за добросъвестност, се казва в позицията на оператора.

От "Виваком" пък заявиха, че нееднократно са потвърждавали, че са твърдо за отпадане на клаузата за автоматично подновяване в договори. Дружеството уточнява, че е единственият оператор, който за част от услугите си не обвързва клиентите с подобна клауза. Компанията започна да въвежда подобни мерки последна, като крайна превантивна реакция спрямо поведението на другите телеком играчи на пазара, пише още в съобщението.

От "Глобул" също заявиха, че клаузите за автоматично подновяване на договорите са стандартни и за улеснение на клиентите. Абонатите получават известия с текст за предстоящото изтичане на техния договор, с покана да се посетят магазин на фирмата, за да се запознаят със своето персонално предложение като лоялен клиент. При прекратяване на договор преди изтичане на срока, потребителят единствено трябва да плати оставащите месечни такси, без никакви допълнителни такси или глоби, уточняват от компанията.

Източник: БТА