35 500 т сол са осигурени за обработка на настилките при влошаване на времето. В началото на октомври е извършена проверка във всички области за наличните материали.

Тя показа, че са налични и 51 263 т пясък и 3342 т химически препарати, нужни за зимна поддръжка на републиканските пътищата, съобщиха за вестник „Монитор“ от агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Пътноподдържащите фирми, ангажирани с поддържане на републиканската пътна мрежа, продължават с доставките за предстоящия зимен сезон. Те са обявили, че са в готовност да използват около 3000 машини.

В периода 25-31 октомври АПИ, съвместно с областните дирекции на МВР, извършват проверки на механизацията и количествата материали, складирани по опорните пунктове. От пътното ведомство уточниха, че за миналата зима изразходваните средства за зимно почистване и поддържане на републиканските пътища са 77 млн. лв.

Според наредбата от 2012 г. зимното поддържане на републиканските пътища е разделено на четири нива. В ниво „А“ за зимно поддържане са пътищата с интензивност на движението над 4000 моторни превозни средства на денонощие, каквито са магистралите и първокласните пътища и направленията, свързващи съседни области.

В ниво „Б“ са пътищата с движение между 2000 и 4000 автомобила на ден, във „В“ - между 500 и 2000 моторни превозни средства на ден и в последната „Г“, са най-слабо натоварените пътища с трафик по-малко от 500 возила на ден.

За най-натоварените шосета, включени в ниво „А“, допустимата дебелина на снежната покривка е 3 см при снеговалеж, за ниво „А“ е 3 см, за ниво „Б“ - 5 см, за ниво „В“ - 7 см, за ниво „Г“ - 10 см.

Максималният срок за провеждане на снегопочистването - от момента на спиране на снеговалежа или от момента на констатиране на заледяването на пътищата до постигане на изискванията, за ниво „А“ е 2 часа, за „Б“ - 3 часа, за „В“ - 5 часа, и „Г“ - 8 часа.

След снегопочистването за ниво „А“ пътното платно трябва да е до асфалт - до черно, с изключение на участъците, в които е забранено използването на химически вещества, каквито са например вододайните зони.

Разделението по нива не се отнася за случаите със сложна метеорологична обстановка - интензивни снеговалежи с големи снегонавявания, снежни бури със скорост на вятъра над 20 м/сек, както и при възникване на бедствено положение в съответния район.

От половин до един тон луга на километър трябва да се ръси по пътищата в големите студове, предвиждат нормативите. За този химикал трябва да се използват от 80 до 150 грама на квадратен метър от пътя.

Количествата луга и сол зависят от температурата на въздуха

и състоянието на настилката, а също и дали е пресен снеговалеж или вече пътят се е заледил. Обикновено се използва натриев двухлорид (сол) и магнезиев двухлорид (луга), която е отпадъчен продукт от производството на морска сол или калциев двухлорид. За солта количеството е от 20 до 75 на кв. м. Според експерти под минус 15°С нищо не помага при сняг и лед.

Обикновено при започване на студовете, дори без сняг, на мостовете и виадуктите се прави предварителна обработка, предпазваща настилката от заледяване. Причината е, че съоръженията много бързо изстиват и дори сутрешната слана лесно замръзва и образува тънък лед, невидим за водачите.