Властите в България ще започват изграждането на още една магистрала в посока към Турция.

Става въпрос за пътя от Русе през Велико Търново до Свиленград и Истанбул. С него България ще промени значително своята национална автомобилна карта. Тази магистрала ще бъде освободена от митнически и гранични проверки и по този начин ще създаде още един допълнителен проблем на Сърбия. Това се казва в обширен анализ публикуван в сръбския печат тази сутрин.

"По този начин ще има две магистрали в съседна България, които ще водят към Турция. Една от тях, Коридор №4, е вече сериозна конкуренция на нашия Коридор №10. Коридор №4 тръгва от Германия минава през Унгария, Румъния и достига до България - в едната посока на края се свързва със Солун, а с другата с Истанбул", се казва в анализа.

Националната статистика на Сърбия отчете и първите загуби за нашите магистрали. Само през изминалата година броят на минаващите транзитно през нашата територия товарни автомобили е намалял с 22 на сто спрямо предишната. В същото време е намалял и транзитът на стоки с 21.3 на сто.

Поради икономическата криза през изминалата година през граничните пунктове на Сърбия са излезли с 21 на сто по-малко товарни коли, с които са транспортирани 25.3 на сто по-малко стоки. От нашата страна /Сърбия, бел.ред./са излезли общо 325 791 тежко товарни автомобили, които са транспортирали 4.25 млн.тона стока, се казва още в анализа.

Статистиката показва, че българските и турски ТИР-ове представляват 59.7 на сто от целия транзитен поток на камиони през Сърбия, информира БГНЕС.

Нашето предимство в момента, в сравнение с коридорите на България, са по-краткият път и по-добрата ни инфраструктура. България обаче ще се опита да използва европейските еврофондове за развитието на националната си инфраструктура. София ще използва и инвестиции от Китай, Катар и Оман.

Според първите преценки изграждането на магистралата от Русе в посока Истанбул, която ще бъде дълга 300 км., ще струва около един млрд.евро. Вече е известна и пътната такса по този път - 10-15 лв. Пътят може да бъде изграден чрез държавно-частно партньорство или чрез концесия.

Концесията в България се дава за срок от 35 години. В анализа се подчертава, че Катар вече е проявил интерес към изграждането на магистралата от Русе за Свиленград, която може да бъде построена за около 3 години.