До края на идната година трябва да завърши изграждането на центровете за спешни повиквания към единния европейски телефонен номер 112. Тази дейност е поверена на Министерство на държавната политика при бедствия и аварии.

В ход е процедура за избор на изпълнител, който ще доизгради националната система 112, която засега работи само в София. Изграждането на системата се извършва съвместно с Министерство на вътрешните работи и Министерство на здравеопазването.

От голяма важност е ролята на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, която трябва да осигури комуникационната свързаност за нуждите на проекта.
Съгласно решение на Министерски съвет от октомври тази година националната система 112 трябва да се състои от 6 центъра за спешни повиквания, по един във всеки от шестте района за планиране. Те трябва да са разположени в градовете София, Русе, Бургас, Варна, Пловдив и Монтана.

Във всеки един от центровете ще бъдат назначени между 30 и 50 души. Гражданите ще могат да търсят помощ на телефон 112 по всяко време на денонощието в случаи, свързани с нарушаване на обществения ред, пожар, спешна медицинска помощ, спасителна дейност при бедствия, аварии, катастрофи и терористични актове. Телефонен номер 112 се набира без код на града и е безплатна услуга за гражданите.

Недобросъвестните повиквания се отсяват и се предават към служба Полиция за търсене на отговорност от обадилите се. Досегашните телефони за спешни повиквания 150, 166 и 160 продължават да работят паралелно с телефон 112.

Предимството на ползването на телефонен номер 112 е в това, че при инцидент, регистриран на него, при нужда се задействат едновременно няколко служби за спешно реагиране. Освен това в много от случаите, когато повикващите не могат да обяснят точно къде се намират, центровете 112 получават тази информация автоматично посредством използването на модерни информационни и комуникационни технологии.

Един от шестте центъра 112 вече е изграден в София и е вреална експлоатация от юни т. г. Той приема месечно над 60 000 повиквания.

Много са хората, които избират телефон 112 за проблеми с неработещи светофари, ВИК, Топлофикация, заседнали хора в асансьори. Чужди граждани, гости на София, при необходимост също търсят помощ на телефон 112. Съгласно европейските норми освен на български е осигурено получаването на повиквания на още два официални европейски езика.

Телефон 112 е единен номер за спешни повиквания и функционира от шестнадесет години в някои европейски страни. Изграждането му понякога отнема повече от десет години.

На 112 можете да звъните, когато сте в беда и се намирате на територията на Австрия, Белгия, Великобритания, Германия, Гърция, Дания, Ирландия, Исландия, Испания, Италия, Лихтенщайн, Люксембург, Португалия, Румъния, Финландия, Франция и Холандия. Спешният телефон в САЩ и Канада е 911, а в Катар, Малайзия, Обединените арабски емирства, Сингапур и Хонконг - 999.