Проверки в търговски обекти в цялата страна започват от днес (15 март) по повод Световния ден на потребителя. Кампанията се провежда за 14-та поредна година от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

При проверките вниманието на инспекторите ще бъде насочено към установяване наличие на: инструкция и/или указание за употреба на български език, наличие на маркировка за съответствие "СЕ", наличие на наименование и адрес на производител и вносител, ЕС декларация за съответствие, и други.

За установените по време на проверките нарушения, ще се предприемат съответстващи на нарушенията мерки, съгласно действащото законодателство.

В рамките на проведената миналата година кампания са проверени общо 316 продукта. От тях 140 са били различни видове и модели играчки, 71 броя електрически уреди, 34 броя лични предпазни средства, 28 броя радиосъоръжения, 23 броя строителни продукти и 20 броя машини.

От проверените продукти, съответстващи са 167, а с констатирани несъответствия – 149 продукти. Установени са следните несъответствия: 73 броя са без инструкция за употреба, 34 броя без "CE" маркировка за съответствие, 81 броя без наименование и адрес на производител и/или вносител, 31 броя не се придружават от ЕС декларация за съответствие. С други несъответствия са 16 броя продукти.

Ще закопае ли потребителите таванът на цените Мярката ще е временна, само за определени стоки и ще бъде предварително обсъдена с бизнеса

Световният ден на потребителите се отбелязва, за да се напомни за техните основни права при закупуването на стоки и ползването на услуги, както и да се насърчат да бъдат взискателни към търговците и техните предложения, а също и нетърпими към проявите на нелоялност и некоректност, които ги засягат, отбелязва КЗП.

На този ден за първи път са формулирани основните права на потребителите:

Правото на безопасност.

Правото на информация.

Правото на избор.

Правото да бъдеш чут.

До 100% скачат цените на определени храни от производителя до магазинаСпоред синдикатите, съществува голяма неравнопоставеност между българските производители и тези от чужбина

През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права:

Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им.

Право на неподвеждаща реклама.

Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени.

Право на договори без неравноправни клаузи.

Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни.

Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.

Правото на сдружаване.

Правителството обмисля за надценка над 20% търговците да уведомяват КЗПСтоянов заяви, че в момента масово надценката при хранителните стоки е над 80-90%

Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.

За първи път Световният ден на потребителите се отбелязва на 15 март 1983 г. и от тогава се превръща във важна дата за всички организации и институции, ангажирани със защита правата на потребителите.