Все още не е решено по каква технология да бъде построен петролопроводът "Бургас-Александруполис". Това стана ясно на пресконференция в Порт Приморск (Русия) при посещението на българската делегация от представители на местните власти на петролния терминал в града. В делегацията влизат представители на общините, през които е планирано да минава петролопроводът.

Митьо Виделов, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството, заяви, че предстои международната проектна компания за изграждане на петролопровода да избере фирма, която в рамките на 6 до 8 месеца да направи предпроектни проучвания и да избере технологията, по която да бъде построен петролопроводът. Бюджетът на проекта ще бъде определен в близките една-две седмици, добави експертът.

Виделов каза, че изборът за технологията, по която да бъде построено съоръжението, в най-голяма степен зависи от руската компания Транснефт. Той обясни, че има два варианта за строежа на петролния терминал в Бургас. Единият е да се построи плаваща буйова система, което означава, че нефтените платформи ще бъдат в открито море. Според проучвания от 2005 г., тази технология е по-евтиният и по-безопасен вариант за изграждане и експлоатация на петролопровода.

Другият вариант е терминалът да бъде стационарно пристанище, като за целта трябва да бъде реконструирано пристанище Росенец, каза Виделов.

Дмитрий Евстратов от ръководството на Транснефт посочи, че технологията, по която ще бъде построен петролопроводът "Бургас-Александруполис", ще бъде съобразена с най-строгите екологични изисквания.

На въпрос дали Транснефт ще се съобрази с резултатите от референдума за строежа на петролния терминал в Бургас, Евстратов каза, че според подписаното споразумение за
"Бургас-Александруполис", всяка страна участник в проекта трябва да полага усилия за успешното му реализиране и сама да решава собствените си вътрешни проблеми.

Представителите на местната власт на Ленинградска област съобщиха, че петролното пристанище в Приморск не е повлияло отрицателно на туризма в града, и че строежът му е осигурил хиляда работни места.

Генералният директор на Транснефт Владислав Диденко от своя страна заяви, че основният приоритет на компанията при строежа на терминала в Приморск е бил да осигури екологичната безопасност при проектирането и експлоатирането на съоръженията. Резервоарният парк на терминала е изграден по технология, съобразена с най-строгите международни изисквания за екологична безопасност, посочи Диденко. Благодарение на строгите мерки досега в залива не е допускан никакъв разлив на петрол, добави той.

Генералният директор на Транснефт съобщи, че от 2001 г. досега в Приморск са били обработени 281 милиона тона нефт. За миналата година в терминала са били натоварени 2800 танкера с над 74 милиона тона нефт, добави Диденко.

При посещението българската делегация разгледа екоаналитичната лаборатория на терминала в Приморск и се запозна с всички съоръжения в петролната база. Началникът на отдел в лабораторията Юрий Николаевич каза, че в терминала не се допускат танкери, в чиито баластни води съдържанието на нефт е повече от 0.05 милиграма на литър. Благодарение на тази мярка съдържанието на нефтопродукти във Финския залив е спаднало от 0.6 милиграма на литър през 1999 г. до 0.009 през миналата година.