Банката е в ръката ти - какво следва?

На този въпрос по време на панел Банки, част от Шумът на парите 2022, ще отговори Маргарита Стоянова, директор на дирекция „Дигитални услуги и Call center“ в Инвестбанк.

Госпожа Стоянова ръководи дирекцията от 2020 г. Преди това заема различни длъжности в сфератата на банковите информационни технологии, като през по-голямата част от професионалното си развитие отговаря за внедряване на IT проекти. Притежава над 20-годишен опит в банковата сфера.

Вижте какво каза тя в интервю за Profit.bg:

Госпожо Стоянова, притежавате над 20-годишен опит в банковата сфера. Какви са най-големите промени, на които станахте свидетел през този период?

Има няколко големи скока в развитието на банковите системи и услуги, които, разбира се, доведоха до още значими промени в качеството на финансовите услуги и продукти. Като първи и основен от тях бих отбелязала момента на централизиране на множеството бази данни с dbf файлове към единна такава под Oracle система.

Вторият важен скок е моментът, в който се развиха системите за отдалечено банкиране и на самия клиент беше даден достъп да бъде свой личен банкер, който може по всяко време да се разпорежда със средствата си. Това наистина го приемам за огромна промяна, тъй като банковата среда излезе извън черупката си и разреши външен достъп до нея.

Като естествено развитие на процеса по предоставяне на по-лесен и бърз достъп до финансови услуги на клиентите приемам появата на мобилните приложения за банкиране и авторизация.

Разбира се, да доставиш банката в телефона на всеки клиент е предизвикатество, което приех с удоволствие. Развитието на каналите за отдалечено банкиране и закупуване на банкови продукти и услуги е много комплициран и всеобхватен процес, който изискваше истински скок в развитието на банковата сигурност и защита.

Именно възможността за идентифициране, авторизиране и подписване на договори от разстояние беше преломен момент, който предизвика промяна дори в предлаганите банкови продукти.

Към момента сме в началото на нова мащабна промяна на финансовите услуги, която се очаква да бъде масово достъпна съвсем скоро. Говоря за Open banking, което ще донесе нова съществена промяна и още по-висока клиентска удовлетвореност и гъвкавост.

Повечето от споменатите вече налични финансови услуги са навлезли значително в живота на нашите клиенти и се възприемат като нещо съвсем естествено, но зад тях стоят много усилия и свършена работа.

В обобщение – най-големите промени са: преминаването от разпределени бази данни с dbf файлове към централизирани бази под Oracle в банките, появата и развитието на интернет банкирането, надграждане с респонсив дизайн, мобилни приложения за банкиране, мобилен токен, дистанционен цялостен процес по откриване на клиент и продукти с идентификация на клиента и подписване на документи с облачен КЕП, отворено банкиране на базата на PSD2, инстантни плащания и др.

В момента ръководите дирекция Дигитални услуги и Call center в Инвестбанк. Кои са най-популярните и най-харесваните от клиентите ви услуги?

По мои наблюдения клиентите, които се свързват с контактния център на банката се интересуват главно от онлайн продуктите и услугите на банката. Изискват допълнителна информация за тях или съдействие за услуга, която им позволява да извършват плащания онлайн.

Кръстосаните продажби във Феста Холдинг ще заемат все по-важна част от продуктовия микс, тъй като с развитието на технологиите и законодателните промени вече е възможно да се предлагат допълващи продукти не само от същата сфера на дейност.

Като най-популярни и харесвани услуги мога да изброя: приложението ни за мобилно банкиране Ibank mobile, приложението ни за потвърждение Ibank mToken, както и изцяло дигитализирания и неприсъствен процес по откриване на бърз потребителски кредит.

Какво предстои на полето на банковата дигитализация? Ще изчезнат ли банковите клонове, след като банката е вече в ръката ни?

В момента се развива отвореното банкиране т.н. мултибанкинг, където през приложенията на нашата банка ще се достъпват сметки, движения от други банки. Също така ще се изпълняват и активни операции. Клиентът печели удобство, а банката задържа своя клиент и може по-добре да го обгрижва с предлагането на продукти съобразени с неговите нужди.

В същото време „Инвестбанк“ АД полага грижи клиентите й да се намират в безопасни среди чрез оценка на поведението им. По всичко личи, че успешно намаляваме присъствието на клиентите си както в нашите клонове, така й в другите банки.

А дали ще изчезнат банковите клонове? - работим върху phygital концепцията, която представлява комбинация между предоставянето на физически и дигитални услуги. Сега с метавселена нещата могат да отидат в подобна посока, но все още банковите клиенти предпочитат консултации лице в лице.

Гладът за квалифицирани кадри завзема все повече индустрии. Трудно ли откривате служители и какви са най-важните качества, които търсите у тях?

Да, трудно се откриват служители с такава насоченост, тъй като Fintech компаниите на пазара предлагат доста добри условия за тях. Най-важните качества са да имат логическо мислене, желание и хъс да развиват новостите, съобразени с нуждите на клиентите и особеностите на институцията.

Ще участвате в панел Банки на Шумът на парите 2022. Кое е най-важното послание, което ще отправите към публиката?

През последните години „дигитализацията“ става все по-популярен термин сред обществото. Може да се каже, че тя е новата парадигма на съвремието ни. Все по-голяма част от живота ни преминава в дигитална среда.

Банките са едни от финансовите институции, които работят активно в тази посока, за да не отстъпват на електронен свят, който стремглаво върви напред. Посланието ми към всеки един от нас е да работи над финансовата си култура и грамотност, тъй като това в голяма степен определя как ще продължи процесът на успешната банкова дигитализация.

Шумът на парите 2022 ще се проведе присъствено на 7 юни 2022 г. в Sofia Event Center. На публиката организаторите от Profit.bg предлагат пет дискусионни панела.

Повече информация и програмата ще откриете тук.

Билети ще намерите тук. Местата са ограничени, така че побързайте да осигурите присъствието си на едно от най-големите икономически събития в страната.


Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.