Българинът предпочита все повече да пазарува онлайн, а при възможност би плащал дори и данъците си през ПОС терминални устройства. Това са изводите от проучвания на Mastercard и Visa.

Докладите на Европейската фондация за електронна търговия (European Ecommerce Foundation) през 2015 г. показват, че България се класира на 8-мо място в Европа сред страните с най-висок ръст на електронната търговия на дребно.

Общият обмен на електронни покупки в България за 2015 г. се оценява на около 300 милиона евро, общият пазар в Европа възлиза на около 455 милиарда евро. По данни на Mastercard онлайн плащанията в Централна и Източна Европа се увеличават всяка година с 45% средно за брой транзакции и 32% средно за обем.

За България тези числа са съответно 59.5% и 42.4%, което поставя страната ни в челните места по темп на растежа на онлайн търговията.

Данните доказват, че търговците, които зависят само от традиционните магазини или споделените платформи (например сайтове за колективно пазаруване), трябва да обмислят интегрирането на решения за електронна търговия в съчетание с техния традиционен бизнес модел. Според MasterIndex през 2016 г. 13% по-малко от анкетираните участници посочват платформите за колективно пазаруване като предпочитано място, в сравнение с 2015 г. (от 33% през 2015 г. до 20% през 2016 г.).

Броят на българските картодържатели, които ползват интернет за пазаруване или извършване на електронни плащания поне веднъж месечно, се е увеличил значително за последните две години.

Това сочи изследването MasterIndex, проведено от технологичната компания Mastercard сред активни български картодържатели за четвърта поредна година. Докато през 2014 г. само 35% от анкетираните са отговорили, че извършват плащания и пазаруват онлайн веднъж месечно или по-често, то през 2016 г. техният дял е вече 58%.

Заедно с увеличаването на честотата на пазаруването онлайн, Mastercard съобщава и за значителна промяна в отношението на потребителите към местните търговци и тези, които предлагат голямо разнообразие от стоки на достъпни цени в сайтовете си за онлайн пазаруване.

Според проучването Masterindex през 2016 г. броят на хората, които избират да пазаруват от български онлайн магазини, се е увеличил с около 15%. 35% от участниците в тазгодишното проучване споделят, че предпочитат местни търговци, като за сравнение през 2015 г. техният дял е бил 21%.

Някои от основните фактори, които оказват влияние върху поведението на потребителите и могат да бъдат причина те да правят повторна покупка в даден онлайн магазин, са по-добрите условия и оферти (71%), както и безплатната доставка (36%).

Въпреки това, се оказва, че потребителите имат много разнообразни нужди и очаквания за това, с което се срещат по време на онлайн пазаруване.

Мнозинството от българите – 64%, биха платили държавните и местните си данъци с карта, ако имат достъп до POS терминал. Броят на хората, които предпочитат картовите плащания, нараства устойчиво - от 41% през 2014 г. до 61% през 2015 г. и 64% през 2016 г. Данните са от проучване по поръчка на Visa в България.

Най-склонни да ползват POS терминали са 70% от младите хора на възраст от 18 г. до 35 г., 66% от жените и 68% от жителите на София. И сред трите групи популярността на тази услуга е нараснала през последната година.

Основните причини за интереса към електронно разплащане са удобството – според 73%, спестяването на време – за 53% и това, че „не е нужно да се съобразявам дали наблизо има банкомат“ – според 39% от респондентите. Намалява броят на хората, за които пречка са недостатъчните POS апарати – от 39% през 2015 г. до 25% през настоящата година или това, че те не винаги работят – от 32% през 2015 г. до 27% през 2016 г.|

Резултатите от проучването показват още, че само за последните 4 години делът на хората, които плащат своите данъци и такси в брой, е намалял от 88% през 2013 г. до 69% през 2016 г.

Снимка: Pixabay.com