Продължилото и през 2007 г. oкрупняване в банковия сектор освободи ниша за институции с по-гъвкав подход към разнообразните и нетипични нужди от финансиране на малкия и средния бизнес.

Нарастването на дела на небанковите дружества увеличи възможностите на потребителите да избират между повече, по-разнообразни и по-удобни форми на финансиране. Това отчитат представители на специализираното дружество за ипотечно кредитиране за бизнеса „Кредитекс” в обзора си за ипотечния пазар през 2007 г.

Според „Кредитекс” през 2007 г. все повече „замразени” в имоти средства на българските фирми са се „освободили” чрез дългосрочни ипотечни кредити и са се върнали обратно в бизнеса за неговото разрастване, технологично обновление и подобряване на конкурентоспособността му.

През 2007 г. фирмите с повече от едно задължение към различни кредитни институции започнаха да мислят как да ги окрупнят. Основната причина за това е, че немалко от кредитите, отпуснати през последните няколко години, са били предимно краткосрочни, взети по различно време и за различни цели от сегашните реалности.

С много от тези сравнително краткосрочни заеми са придобити дълготрайни фирмени активи. През 2007 г. повече институции започнаха да предлагат кредити за бизнеса с по-дълъг срок на погасяване. В „Кредитекс” се предлагат бизнес ипотечни кредити със срок до 25 години.

През 2007 г. се забеляза по-голяма специализaция на малките институции, от една страна, и универсализация на големите играчи на пазара, от друга. Задълбочи се разделянето на определени кредитори, които предлагат заеми за конкретни пазарни ниши и сектори, и универсални банки – които се стремят да предлагат всякакви кредити за всички. Тепърва хората ще започнат да се ориентират по-добре в коя институция какво финансиране да търсят.

През 2007 г. започна да нараства посредничеството от професионални кредитни консултанти при тегленето както на жилищни, така и на бизнес кредити. В „Кредитекс” този тип кредити надмина 1/3 от общия портфейл. Все повече се очертават два типа посредничество: единият тип посредници съветваха клиентите да сменят своя кредитор във връзка с дребни разлики в лихвите, а другият – за това как да структурират по-добре дълга си.

На фона на тези тенденции понятието „добра кредитна история” придоби особено важен смисъл за кредиторите и техните клиенти. Нередовните платци вече не могат така лесно, както досега, да взимат кредити, или поне не на тази цена, а фирмите с доказано добра кредитна история получават финансиране при все по-добри условия. В края на 2007 г. се появиха признаци и започна да се наблюдава плавно поскъпване на кредитите за бизнеса, заключават от дружеството.