"Интересът на цялата банкова система е да бъде стабилна и да има доверие сред клиентите", заяви в специално интервю за Profit TV Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк.

Изминалата 2007 г. може да се определи като изпълнена с много промени за ръководената от него финансова институция, свързана с интеграцията на три банки. Това бе съпроводено с въвеждането на нова информационна система, което породи известни трудности и за част от клиентите, заяви още Хампарцумян.

По отношение на предлаганите от банката услуги няма нови продукти, които са драматично различни от предлаганите до момента, заяви още той. Банковите продукти се отличават с по-голямо разнообразие и различия в характеристиките, които отчитат промяната на средата. Това включва депозити с по-високи лихви, както и по-високо качество на услугата на кредитните карти и др.

Във връзка с проверката на историята на кредитоискателите Хампарцумян заяви, че е важно създаването на работещ кредитен регистър, какъвто няма в момента, без да се визира този на БНБ.

Един подобен добре работещ кредитен регистър взима основно негативни данни от всички институции, които продават на кредит - мобилни оператори, лизингови компании, компании за бързо потребителско кредитиране и др. Ако тези данни се съберат в една база, това би дисциплинирало пазара и би било полезно за коректните потребители да получават по-бързо, а дори и по-евтини кредит.

Това още би карало потребителите да са по-съвестни и да се замислят дали да не си платят месечната вноска и да закъснеят, което би накърнило кредитната им история и би направило бъдещото им кредитиране относително по-трудно и по-скъпо.

В момента такава всеобхватна система няма, като се надявам тя да бъде създадена до края на годината, коментира още Левон Хампарцумян.

Винаги може да се иска повече информация за кредитополучателите, но тези с по-дълга история са с по-лесно актуализиране.

По отношение на кризата, наблюдавана на световните кредитни пазари, главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк заяви, че "превантивни мерки се взимат преди нещо да се случи".

В зависимост от апетита към риск на различните банкови институции, както и предприетата от тях политика на експанзия, кризата ще има и различен ефект върху тях, според него.

"Очевидно е, че проблемите не са върху целия сектор, а по-скоро върху проекти, които не са били достатъчно добре обмислени и такива, свързани с курортите, където се наблюдава презастрояване", заяви още Хампарцумян.

При бурен ръст на кредитирането и на икономиката през последните години е естествено процентът на необслужваните кредити да расте, смята още той.

Важното е той да не достигне критична зона. Ръстът на икономиката би следвало да позволява повече потребители да могат да си обслужват кредитите. На този етап няма поводи за безпокойство, като тези показатели се следят от близо от всяка една банкова институция и води до премяна в политиките им, коментира още банковият експерт.