Във водещия шведски университет Lund преподавателите решават кои студенти могат да използват изкуствен интелект, за да си помагат при изпълнение на задачите.

В University of Western Australia в Пърт пък служителите разговарят със студентите си за предизвикателствата и възможните ползи от използването на генеративен изкуствен интелект в работата им, а в University of Hong Kong ChatGPT е разрешен само в рамките на строги ограничения, изброява Reuters и припомня:

„Стартирано от подкрепената от Microsoft OpenAI на 30 ноември, ChatGPT се превърна в най-бързо развиващото се приложение в света до момента и предизвика появата на редица конкуренти като Bard на Google. Те използват модели в езика и данните, за да генерират всичко - от есета до видеоклипове и математически изчисления, които приличат много на човешка работа, като по този начин подлагат на безпрецедентна трансформация много области, включително академичните среди“.

Именно академичните среди обаче са сред тези, които биха могли да се изправят пред екзистенциална заплаха, ако AI успее да възпроизведе и то с много по-висока скорост изследванията, които в момента се извършват от хора. Но мнозина виждат и ползите от способността на генеративния AI да обработва информация и данни, която може да осигури основа за по-задълбочен критичен анализ от страна на хората.

От потребители до инфраструктура: AI променя комуникациите и свързаносттаСъс своята преплетена мрежа от процеси, технологии и участници, комуникациите са област, узряла за навлизането на AI


"Той може да помогне на студентите да адаптират учебния материал към индивидуалните си нужди, като ги подпомага подобно на личен учител", казва Лейф Кари, вицепрезидент по образованието в KTH Royal Institute of Technology в Стокхолм.

Затова и в четвъртък Организацията на обединените нации за образование, наука и култура (ЮНЕСКО) представя първото глобално ръководство за генеративен AI в образованието и академичните изследвания.

По отношение на националните регулатори, в него се очертават основни стъпки, които те трябва да предприемат в области като защита на данните и преразглеждане на законите за авторското право, и се призовава страните да се уверят, че учителите получават необходимите умения за работа с AI.

Измами vs. полезни преки пътища

Някои преподаватели правят сравнение между AI и появата на калкулаторите, които започват да навлизат в класните стаи през 70-те години на миналия век и предизвикват дебати за това как ще повлияят на обучението, преди бързо да бъдат приети като важно помагало. Някои изразяват загриженост, че учениците могат по подобен начин да разчитат на AI за изготвяне на домашни работи и ефективно да мамят - особено когато съдържанието на AI се подобрява с времето. Представянето на генеративния AI като авторска работа може да породи проблеми и с авторските права, което пък ще доведе до въпроси дали технологията трябва да бъде забранен в академичните среди.

Рейчъл Форсайт, ръководител на проект в Службата за стратегическо развитие в университета Lund, Южна Швеция, смята, че забраната "изглежда като нещо, което не можем да приложим".

"Опитваме се да върнем фокуса върху обучението и да го отдалечим от измамите и полицейската работа спрямо студентите", казва тя.

Четири китайски AI чатбота се включват в състезанието с ChatGPT Технологията все повече се превръща във фокус на конкуренцията между Китай и САЩ


В световен мащаб софтуерът Turnitin от десетилетия е един от основните начини за проверки за плагиатство. През април компанията пусна инструмент, който използва изкуствен интелект за откриване на съдържание, генерирано от изкуствен интелект. Тя предоставя въпросната платформа безплатно на повече от 10 000 образователни институции в световен мащаб, въпреки че от януари планира да събира такси за използването му.

Досега инструментът за откриване на AI е установил, че само 3% от студентите са използвали технологията за повече от 80% от своите материали, а 78% изобщо не са използвали AI, сочат данните на компанията.

Възникват и проблеми, свързани с т.нар. фалшиви положителни резултати, когато текст, написан от хора - в някои случаи от преподаватели, които се опитват да тестват софтуера, е обявен за написан от изкуствен интелект, въпреки че неправилно обвинените могат да се защитят, ако са запазили различни чернови на работата си.

Самите студенти се занимават с експериментиране с AI и някои от тях оценяват слабо технологията, като казват, че тя може да обобщава на основно ниво, но фактите винаги трябва да се проверяват, защото не може да разграничи достоверни данни от измислици или правилно от грешно.

Освен това знанията на платформите са ограничени до това, което може да се извлече от интернет, а то не е достатъчно за много специфични въпроси.

Когато AI и блокчейн се срещнат – една перфектна комбинацияКомбинацията между двете технологии крие много възможности за криптосвета


"Смятам, че изкуственият интелект трябва да извърви още дълъг път, преди да стане наистина полезен", казва Софи Констант, 19-годишна студентка по право в Оксфордския университет, пред информационната агенция. "Не мога да го попитам за конкретен казус. Той просто не знае и няма достъп до статиите, които изучавам, така че не е много полезен".

Корпоративна бързина и закъсняващи регулации

В последните насоки на ЮНЕСКО се отбелязва и рискът генеративният AI да задълбочи разделението в обществото, тъй като образователният и икономическият успех все повече зависят от достъпа до електричество, компютри и интернет, с който най-бедните не разполагат.

"Ние се борим да приведем скоростта на трансформация на образователната система в съответствие със скоростта на промените в технологичния прогрес", обяснява пред Reuters Стефания Джанини, помощник-генерален директор по въпросите на образованието в ЮНЕСКО.

Засега Европейският съюз (ЕС) е сред регионите, които са в челните редици на регулациите около използването на AI с проектозакон, който все още обаче не се е превърнал в действащо законодателство. Нормативните актове не се отнасят конкретно до образованието, но по-широките му правила за етика например биха могли да се приложат в тази област.

AI в училище и в университета. Как преподавателите приемат технологиятаПреподаватели се боят, че пренебрегването или ограничаването на употребата на AI инструменти биха попречили на мнозина да се включат подготвени в пазара на труда


След излизането си от ЕС Великобритания също се опитва да разработи насоки за използването на изкуствен интелект в образованието, като се консултира с преподаватели и се очаква да публикува резултатите по-късно тази година.

Сингапур, който е лидер в усилията за обучение на учителите как да използват технологията, е сред близо 70-те държави, които също вече са разработили или планират стратегии за AI.

"По отношение на университетите, като преподаватели вместо да се борите с него, трябва да използвате AI, да го изпитвате, да разработите добра рамка, насоки и отговорна система за използване на технологията, а след това да работите със студентите, за да намерите работещ за вас механизъм", казва Кирстен Рулф, партньор в Boston Consulting Group, която е помогнала за изготвянето на регламентите на ЕС в сферата. "Мисля, че ние сме последното поколение, което е живяло в свят без генеративен изкуствен интелект".