Спад в акциите на Tesla и други EV съперници последва песимизма на Мъск
Tesla отчете резултати за третото тримесечие след края на търговската сесия в САЩ в сряда, като главният изпълнителен директор Илон Мъск предупреди, че Cybertruck няма да осигури бързо значителен положителен паричен поток след началото на производството. Той подчерта, че компанията се фокусира върху това да направи своите автомобили по-достъпни в среда с високи лихвени проценти.
Акциите на Tesla се повишиха с цели 2,4% в следборсовата търговия, но след това потънаха с над 4%.
Базираните в САЩ EV съперници Lucid и Rivian паднаха с повече от 9%. Акциите на Lucid започнаха да се пониживат ден по-рано, след съобщение за разочароващи доставки за третото тримесечие.
В четвъртък сутринта листантите в Хонконг акции на китайските EV производители BYD и Xpeng също паднаха - съответно с 2,18% и 8,76%. Li Auto загуби 3,14%, Nio - 8,36%, а Geely - 3,97%, съобщава CNBC.
Ето какво отчете Tesla за третото тримесечие на 2023 г. в сравнение с очакванията на Уолстрийт въз основа на проучване на анализатори от LSEG (преди Refinitiv):
Печалби: 66 цента на акция срещу очаквани 73 цента на акция
Приходи: 23,35 милиарда долара на акция срещу очаквани 24,1 млрд. долара
Ръководителите на Tesla заявиха, че "полагат основите за започване на строителството" на нова фабрика, планирана в Мексико. Илон Мъск поясни обаче, че преди да започне „пълна работа“ във фабриката в Мексико, Tesla работи за намаляване на цените на колите си.
„Притеснявам се от средата на високи лихвени проценти, в която се намираме“, каза Мъск, добавяйки, че хората, които купуват коли, се фокусират върху това какви ще бъдат месечните им разходи и че ще им е много по-трудно да купят кола, ако лихвените проценти останат високи или се повишат.
По-късно Мъск отбеляза: „трябва да направим нашите продукти по-достъпни, за да могат хората да ги купуват.“
Компанията обяви в X (Twitter), собственост на Мъск, че „Производството на Cybertruck продължава по-късно тази година, като първите доставки са планирани за 30 ноември.“ Cybertruck е в „пилотно производство“, като фабриката в Тексас може да произвежда 125 000 годишно, стана ясно още от съобщенията.
Илон Мъск смекчи финансовите очаквания, свързани със Cybertruck, като каза: „Необходима е огромна работа, за да се достигне обемно производство и да се постигне положителен паричен поток при цена, която хората могат да си позволят“. Той също така подчерта: „Cybertruck е страхотен продукт, но финансово ще отнеме от година до 18 месеца, преди да има значителен положителен принос за паричните потоци.“
Компанията все още не е обявила точните спецификации или цена за Cybertruck.
Мъск също така отбеляза, че много акционери искат Tesla да рекламира и Tesla в момента го прави, но ако рекламите предоставят на хората информация за страхотни коли, които не могат да си позволят, това „не помага изобщо“.
През тримесечието компанията отчита 19,63 милиарда долара приходи от производството на електромобили и 1,56 милиарда долара приходи от своя бизнес за производство и съхранение на енергия.
През същия период на миналата година Tesla отчете 1,05 долара коригирана печалба на акция при приходи от 21,45 милиарда долара.
Нетният доход по GAAP (некоригиран) за тримесечието е 1,85 милиарда долара, или 53 цента на акция. Общата брутна печалба е намаляла с 22% на годишна база. Общият оперативен марж възлиза на 7,6%, което е значително по-малко от числото за предходното тримесечие - 17,2%.
Разходите за научноизследователска и развойна дейност възлизат на 1,16 милиарда долара, което е повече от сумата от 733 милиона долара за предходното тримесечие, като дейностите включват внедряване на изкуствен интелект и работа по проекта за робота Optimus.
Илон Мъск по-рано разкри, че Tesla пренаписва своите системи за подпомагане на водача, използвайки машинно обучение.
Попитан кога Tesla може най-накрая да достави безопасно автономно превозно средство, Мъск не посочи конкретна времева линия. Той каза: „Смятаме, че всички автомобили, които правим, са способни на пълна автономия.“
Обсъждането за приходите за третото тримесечие на 2023 г. е първото на Tesla след като предишният финансов директор Закари Къркхорн обяви своето оттегляне. Главният счетоводител Вайбхав Танежа сега заема и двете роли в компанията.
Танеджа, подобно на Мъск, подчерта, че Tesla ще продължи да преследва допълнителни спадове на разходите за 2024 г., както при инженерните, така и при фабричните операции.
Към края на разговора Мъск се извини, че е прозвучал „параноично“ за икономиката, която според него може да бъде разтърсена от продължаващите войни по света. Сравнявайки Tesla с кораб, той каза: „Дори един велик кораб среща предизвикателства при буря.“
През първите шест месеца на годината BYD е най-големият производител на електромобили в света, допринасяйки за 21% от глобалните продажби на електромобили, според изследователската компания Canalys, посочва още CNBC. Tesla изостава на второ място с 15% пазарен дял, докато германският производител Volkswagen е на трето място със 7% пазарен дял.
Играчите в EV сегмента са подложени на натиск от ценова война, за да спечелят пазарен дял на фона на интензивна конкуренция.
През последните няколко месеца Tesla предприе множество намаления на цените, особено в Китай – най-големият пазар на електромобили в света. Вътрешните конкуренти BYD, Nio, Li Auto и Xpeng също се присъединиха към Tesla в намаляването на стартовите цени за някои от техните EV модели.