Електромобилите стават проблем за паркингите. Какви са решенията?
Шофирането се променя. Днес хибридите и чисто електрическите превозни средства са често срещана гледка по целия свят, а общият размер и маса на автомобилите - независимо дали са изцяло електрически, или използват двигатели с вътрешно горене, се увеличават.
От достъпността на точките за зареждане на електромобили до нивата на шума, пише в свой анализ CNBC, новите конструкции и технологии вече създават редица проблеми, които ще трябва да бъдат решавани през следващите години.
Многоетажните паркинги са една от областите, в които се очаква разпространението на електромобилите и по-големите превозни средства да окаже голямо въздействие. Затова и по-рано тази година Институтът на строителните инженери със седалище в Лондон публикува актуализирани насоки за проектиране на паркинги.
Широкообхватният документ обхваща всички структури, където могат да се паркират автомобили - включително тези на няколко нива, под земята или в жилищни и офис сгради - и начина, по който те се проектират, изграждат и поддържат. Ръководството е предназначено за всички заинтересовани страни, участващи в проектирането на паркинги.
Един от потенциалните проблеми е свързан с натоварването на автомобилите. Според институцията средното тегло на автомобила се е увеличило от 1,5 метрични тона през 1974 г. до почти 2 метрични тона през 2023 г.
В свое изявление тя посочва, че причината за увеличаването на теглото е свързано с „електрическите и хибридните батерии и увеличаването на размера на автомобилите".
"Това допълнително натоварване и променящите се изисквания за противопожарна безопасност са важни съображения не само за новите паркинги, но и за съществуващите конструкции", добавят от организацията.
Пред CNBC Крис Уапълс, сътрудник на институцията и създател на ръководството в качеството си на автор и консултант, заявява, че някои от най-високия клас мениджърски автомобили и джипове с дълъг пробег на пазара вече достигат тегло над три метрични тона.
Когато ръководството е публикувано през юни, голямо внимание се отделя на потенциалното срутване на някои паркинги под тежестта на по-тежките превозни средства.
"Това е нещо, което трябва да обмислим, но не трябва да бъдем твърде притеснени по този въпрос", казва Уапълс. "Нещото, което трябва да се има предвид, е, че тези, които причиняват щети, са тежките превозни средства - не превозните средства, които са по-тежки, отколкото са били преди 40 години, но все още са в рамките на капацитета на проекта за паркинги", обяснява той.
По думите му последната група превозни средства все още са мнозинство. Но тенденцията за увеличаване на броя на все по-тежките автомобили не показва признаци на отстъпление.
"Сега виждаме все повече джипове, големи бизнес автомобили - както с изкопаеми горива, така и с батерии - и пикапи, които са изключително тежки", изброява той.
Кумулативното натоварване на тези превозни средства в гаражите може да представлява известно предизвикателство при определени обстоятелства.
"Ако един пикап е значително претоварен и този паркинг е слаб, това е потенциално бедствие, което чака да се случи", казва Уапълс. Следователно планирането и подготовката са от ключово значение - оттук и актуализираните насоки:
"Казахме, че като индустрия трябва действително да проверим нашите паркинги и да се уверим, че това няма да се случи. Защото това, което искаме, е обществеността да запази доверието си в нашите паркинги и в строителните инженери."
Един от начините да се направи това е да се гарантира, че гаражите се оценяват от конструктивна гледна точка, казва Уапълс и добавя: "Ако не са достатъчно здрави, тогава ще трябва да се укрепят. Възможно е това да не е необходимо навсякъде, а някъде само на отделни елементи."
Ако този вариант се окаже "непосилно скъп", Уапълс посочва, че автомобилите евентуално биха могли да бъдат проверявани, преди да влязат в тези гаражи.
Друго възможно решение е "тежките" гаражи да останат на първия етаж.
Пожарна безопасност и спринклери
Когато става въпрос за електрически превозни средства, друга област на безпокойство е свързана с противопожарната безопасност. Това е така, защото, макар пожарите на електромобили да не са често срещани, гасенето им може да бъде трудно.
"Всъщност потушаването на пожар в електромобил е много, много трудно - особено ако гори батерията, защото има толкова много енергия, която е блокирана", казва Уапълс и изтъква потенциалната решаваща роля, която спринклерните системи биха могли да играят в бъдеще, особено в подземните съоръжения.
"Въпреки че спринклерната система няма да потуши пожара в колата, тя ще намали скоростта на разпространение в рамките на паркинга, тъй като не позволяват запалването на съседни автомобили“, смята той.
Това трябва да даде време на пожарната служба да стигне до мястото и да се справи с пламъците.
Макар че пожарите в електромобилите са риск, Уапълс подчертава, че автомобилите, използващи бензин, също имат потенциал да се запалят и да създадат тежки ситуации.
Дискусията е навсякъде
А дискусиите за това как трябва да се променят паркингите и гаражите, за да се приспособят към новите видове и размери превозни средства, се простира и извън Великобритания.
През февруари 2023 г. Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, например стартира работна група, фокусирана върху разработките, свързани с "пожаробезопасното разполагане на точки за зареждане в закрити паркинги".
Европейската асоциация за електромобилност AVERE ръководи работната група заедно с Комисията.
В изявление, изпратено до CNBC, организацията със седалище в Брюксел заявява, че работната група "има за цел да създаде насоки, които да помогнат на националните и местните власти да прилагат правила за посрещане на електрически превозни средства на покрити паркинги, като същевременно се поддържа пожарната безопасност".
В изявлението се казва още, че "възходът на електрическата мобилност ни помага да смекчим изменението на климата и поражда нови въпроси, включително за теглото и въздействието върху паркингите".
Наред с другото, AVERE подчертава значението на дискусията, в която трябва да участват широк кръг заинтересовани страни - от операторите на паркинги и пожарни служби до представителите на електромобилната индустрия, застрахователите и компаниите, които произвеждат и експлоатират зарядни точки.
"Няма универсално решение за справяне с пожарната безопасност и увеличаването на теглото и размерите на автомобилите за всички сгради", се отбелязва в изявлението на организацията. "По-лесно е да се променят структурите на бъдещите паркинги, но съществуващите представляват различно предизвикателство. Предвид това трябва да гарантираме, че правилата за съществуващите сгради намират правилния баланс, за да позволят на операторите на паркинги да ги експлоатират на разумна цена, като същевременно повишат пожарната безопасност."
По данни на Международната агенция по енергетика през 2022 г. са продадени повече от 10 милиона електрически автомобила - цифра, която включва хибридни превозни средства с възможност за включване към електрическата мрежа и електрически превозни средства с акумулаторна батерия.
В перспектива базираната в Париж организация, която се разглежда от мнозина като авторитет в областта на енергийния преход, изчислява, че почти един от всеки пет нови автомобила, продадени тази година, ще бъде електрически.