Защо гигантски конгломерати решават да се разделят на по-малки компании?
Разделянето е най-новата мания сред огромните глобални компании.
През миналата седмица Johnson & Johnson, Toshiba и GE обявиха плановете си да се разделят на по няколко отделни компании, а това може би е само началото на тази тенденция.
Конгломератите са големи и тромави. Уолстрийт ги мрази, защото не знае как да ги оценява по най-подходящия начин. Главните изпълнителни директори и корпоративните бордове най-накрая получиха посланието – да си пъргав е новото да си голям.
Разделянето на J&J на две компании — едната за потребителските й продукти, а другата за лекарствата и медицинските й устройства, е поредното разместване в сектора на здравеопазването. Много други големи фармацевтични компании, в това число Pfizer, Merck и GlaxoSmithKline, вече или отделиха големи поделения в миналото или пък имат планове да го направят.
Инвеститорите са готови да платят по-висока цена за бързо разрастващ се бизнес с лекарства, биотехнологии и медицинско оборудване, отколкото за генерични и маркови потребителски продукти. Акциите на J&J поскъпнаха с 1.2% в петък.
Както обаче показват планираните разделяния на Toshiba и GE, корпоративните разводи не са ограничени само до сферата на здравеопазването.
"За да оцелеят и да не изостават от пазарните тенденции, компаниите наистина трябва да следят най-печелившите си дейности и за какво трябва да отделят най-много от времето и фокуса си," казва пред CNN Business Лиз Янг, която отговаря за инвестиционните стратегии в SoFi.
"Конкуренцията е жестока. Понякога компаниите трябва да разрушат нещо, за да го изградят отново," допълва Янг.
Вълна от разделяния на големи компании
Големи компании от различни сфери по цял свят откриват, че пътят за тях е да се смаляват.
Технологичният гигант Dell наскоро отдели облачния си бизнес VMWare в отделна компания. Компанията за търговия на дребно L Brands се раздели на две части - Bath & Body Works и Victoria's Secret.
IBM отдели поделението си за услуги в сферата на информационните технологии в нова компания на име Kyndryl. В резултат на това Kyndryl в момента има по-голяма гъвкавост да създава смесени дружества с конкуренти на IBM в облачните технологии. Например, в петък Kyndryl обяви сделка с Microsoft.
"Има нова свобода да излезем на пазара. Можем да продължим да обслужваме клиентите на IBM, но можем и да разширяваме партньорствата си с други доставчици на технологични услуги," заяви главният изпълнителен директор на Kyndryl Дейвид Уишнър в интервю за CNN Business по-рано през месеца.
Други компании може да открият, че отделянето на подразделения ще им предостави по-голяма автономност за създаването на бизнес отношения, които може да не са имали такава стратегическа стойност, когато са били част от огромен конгломерат.
Отделянията и продажбите на активи обаче са и начин компаниите да обръщат решения, от които акционерите не са били очаровани.
Пример за това са телекомуникационните гиганти Verizon и AT&T, собственикът на компанията на CNN Business - WarnerMedia.
Акциите и на двете компании се представят по-слабо от пазара през последните няколко години, отчасти заради слабите приходи и ръста на печалбите, но и заради опасенията, че със сключването на привличащи вниманието медийни сделки двете компании се отдалечиха прекалено много от основния си бизнес.
Verizon купи AOL и Yahoo и ги обедини в поделение, което първо беше брандирано като Oath, а след това беше преименувано на Verizon Media. Придобиването така и не донесе очакваните резултати. Verizon продаде медийната си дивизия на гиганта в дяловото инвестиране Apollo за 5 млрд. долара през септември и запазва едва 10-процентен дял.
AT&T пък планира да отдели WarnerMedia и дя я слее с Discovery. Сделката, която се очаква да бъде финализирана в средата на 2022 г., ще доведе до създаването на нова компания на име Warner Bros. Discovery.