Предизвикателствата пред банковата система не се промениха през последните 2 години, коментира Асен Ягодин, председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на Българска банка за развитие, на форума Шумът на парите 2011, организиран от Profit.bg.

Банките трябваше да управляват достатъчната ликвидност, в същото време трябваше да работят в посока стабилизиране, ако не и подобряване на качеството на кредитните портфейли, където процентът на лошите кредити продължи да расте. Третото което се наложи е да се управляват разходите - големите темпове на кредитиране през последните 3 години преди кризата 2006-2007, които наложиха, и някои мерки от БНБ, критикувани тогава, сега приветствани, тези темпове създадоха разходи за банките да поддържат този растеж, сега се оказа, че тази машина трябва да бъде оптимизирана - съкратена или пренасочена към други действия, така че разходите да са адекватни към приходите.

Към тези основни предизвикателства останаха валидни за 2009-2010 се добавя предизвикателството какво да се прави когато излизаме от кризата, продължи Ягодин. Всички знаем, че няма да видим темпове на кредитиране отпреди кризата, но от 2010 г. вече стана ясно, че спадът в кредитния портфейл е преодолян, т. е. банките започнаха да търсят нови източници за приходи, защото влошаващите се кредитни портфейли изискват гориво за влошаващите се кредитни провизии.

Прескачайки в 2011-а това става гвоздей в програмата - нови източници за приходи, вкл. небанкови - примерно застрахователния брокеридж, продажбите на застраховки - безрисков бизнес, не типично банков, но добра форма за компенсиране на редуцираните приходи от кредитната дейност.

Кошницата с продукти ще е същата, надяваме се да е малко по-голяма, сподели още Асен Ягодин. Продуктите няма как да бъдат радикално променени, банковото дело си е развито и продуктите не са чак толкова по-различни отколкото на останалите европазари. Въпросът тази година ще е по-скоро в преценката кои продукти е резонно да бъдат продавани на клиентите, а не създаването на нови продукти.

Печалбите на банките не са самоцел, те са просто източник за компенсиране на проблеми, създадени в миналата година, затова те са необходими, за да могат банките да продължат да функционират без държавна подкрепа.

Пропуска се фактът, че банките в България са си самостоятелна система без подкрепа от държавата и Централната банка. Много големи са шансовете тази година да бъде ликвидиран и последният сериозен проблем с продължаващото влошаване на кредитните портфейли. Ако и този въпрос бъде решен, това ще означава, че банковата система, която влезе стабилна в кризата, държа се адекватно в нея има шансове отново да излезе на полагащите й се позиции без да е ползван нито лев на данъкоплатците, заяви Ягодин.

„Шумът на парите" 2011 се реализира благодарение на: ПОК Доверие, Emporiki Bank, MetLife, KIA Motors, MKB Unionbank, БенчМарк Финанс, Енемона и Джони Уокър.

Медийни партньори на събитието са: insurance.bg, DarikFinance.com, econ.bg, infostock.bg, news.bg, money.bg, Darik Radio, imoti.net, EBF TV, сп. Мениджър, сп. Enterprise, сп. Prime Time, сп. Yachting & Lifestyle, Градът Медиа Груп.