През втората половина на миналата година общите търговски площи в България достигнаха 170 000 кв.м, сочи доклад на консултантската компания Colliers International. Посочената отдаваема площ е станала реалност след отварянето на Парк Мол Стара Загора през октомври 2008 г. (с отдаваема площ 19 500 кв.м) и на два по-малки проекта в Плевен.

Със средна стойност от 22 кв.м шопинг мол пространство на 1000 човека, пазарът е далеч от насищане, прогнозират още от там. В резултат на високите ограничения в банковия сектор се очаква някои от проектите за шопинг молове, които са в строеж, да закъснеят или въобще да не бъдат завършени.

Търсенето на търговски площи по главните търговски улици остава силно, налични са много малко свободни площи. През втората половина на 2008 г., първият търговски парк в България (Ритейл Парк Пловдив) беше завършен с отдаваема площ от 26 400 кв.м.

Пазарът на търговските площи продължи да се развива и през втората половина на 2008-а, като представи и нови формати. В резултат на настоящата финансова ситуация, изискванията на банките за финансиране на проекти станаха по-високи.

Ако преди за банките беше достатъчно наличието на писмо за намерение или предварителни договорни условия, то сега за гаранция служат подписани споразумения за лизинг от страна на наемателите. Изискват се определени нива на заетост за получаване на финансиране за построяването на търговски молове.

Анонсират се все по-малко проекти, като се очаква някои от по-големите проекти за молове в София, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора да бъдат задържани или спрени. Първият търговски парк в България беше частично отворен в Пловдив. В периода 2009-2011 г. се очаква да влезнат на пазара и други търговски паркове.

Общите търговски площи в шопинг моловете към края на 2008 г. са с отдаваема площ от 170 000 кв.м, представена от 10 шопинг мола. Предлагането беше допълнено с нови 31 000 кв.м отдаваема площ през втората половина на 2008 г., което идва от Парк Мол Стара Загора и два по-малки проекта в Плевен.

През първите месеци на 2009 г., с отварянето на първият мол в Бургас ще се отбележи също и официалното навлизане на хипермаркета Карфур на българския пазар.

Планирано е през настоящата година да отворят врати три мола в София, Пловдив и Бургас. Ако те бъдат реализирани, тогава общата търговска площ ще се увеличи с 114 000 кв.м. отдаваема площ. Търговските площи в строеж с планирано завършване през 2009-2011 г. в цялата страна възлизат на 813 000 кв.м.

Ако се вземе предвид количеството търговска площ на молове в строеж, пазарите в Русе и Варна имат основа за насищане на пазара. Очаква се обаче някои проекти значително да закъснеят или да не бъдат изобщо завършени. Това от своя страна ще предотврати свръхпредлагането. Така пазарът сам ще определи кои проекти ще се изпълнят. В останалите градове в България пазарът е далеч от точката на насищане.

Ако проектите бъдат завършени в Русе, се очаква градът да е рекордьор по търговски площи с 900 кв. м. търговски площи на хиляди жители през първата половина на 2011 г., коефициент може би невиждан никъде по света. Това поставя въпроса на дневен ред ще бъдат ли завършени проектите там.