През 2009 г. еуфорията за изграждане на търговски центрове и наемане на площи в тях постепенно отстъпи място пред неувереността на инвеститорите доколко ще имат достъп до финансиране на предвидените от тях проекти и нежеланието на наематели да разширяват дейността си извън столицата.

Към момента в България са изградени търговски центрове с обща площ приблизително 281 хил. кв. м, като 87 хил. кв. м от тях се намират в София. Проектите в строеж са с площ от 507 хил. кв. м, (156 хил. кв. м в София). Сравнението с планираните проекти - 1 200 000 кв. м показва, че по-голяма част от тях са отложени, като вероятността изобщо да не бъдат построени е висока. Това се казва в анализ на MBL, асоцииран партньор на CB Richard Ellis за България, предоставен на Profit.bg.

Свободните площи в търговските центрове в София са под 1%, като се очаква с излизането на пазара на Сердика Център (55 хил. кв. м) и проекта на Карфур (66 хил. кв. м) през март 2010 г. това да се промени. Като сравнение с моловете в други градове в страната, незаетите площи са около 7%, отново с тенденция да се увеличават.

Наемните нива в търговските центрове в София са средно 24 - 25 евро на кв. м, докато в другите градове са под 20 евро на кв. м и собствениците им са принудени да дават отстъпки, за да задържат наемателите си. Това се дължи на слабата покупателна способност на населението извън столицата, което рефлектира върху оборотите на търговците и наемите, при които биха могли да си позволят да оперират.

По големите търговските улици се забелязва известен спад в наемните нива, като в София те са в интервала 40 - 80 евро на кв. м, в другите по-големи градове диапазонът е от 10 до 50 евро на кв. м, като рядко достигат нива от 50 - 55 евро на кв. м.

„През 2010 г. очакваме наемите да вървят надолу, като основни причини са новите проекти, които ще увеличат предлагането на площи, слабият интерес от страна на наематели и свитото потребление", прогнозират от компанията.

От страна на наемателите, за първи път през 2010 г. на пазара ще стъпят марки като Peek & Cloppenburg, Zara, Humanic, GAP.

Сред активно развиващите търговската си мрежа са хранителните вериги, като едни от водещите в това отношение се очаква да бъдат Billa, Kaufland, Lidl и Plus. Отсъствието на търговците на електроника и DIY (Направи си сам) е обяснимо със силния спад на продажбите при тях.

MBL, асоцииран партньор на CB Richard Ellis за България, е консултантска компания специализирана в сферата на бизнес имотите, предоставяща пълна гама от услуги на местни и международни клиенти, включващи строители, инвестиционни фондове, частни инвеститори и наематели.

Услугите включват проектно и инвестиционно консултиране, оценки, управление на търговски центрове и офис сгради, посредничество при покупко-продажба и отдаване/наемане на бизнес имоти.