Глобално изследване на CB Richard Ellis „До колко са активни търговските вериги на дребно", базирано на проучване на 220 търговци, открои 56 държави, в които най-големите търговски вериги на дребно планират да развият своя бизнес през 2010 г. Според данни на компанията интересът на световните вериги е съсредоточен главно към пазарите на Западна Европа. Държави от този регион заемат първите седем позиции в класацията.

Така например 47% от запитаните търговци са поставили Германия на водещо място сред дестинациите за разрастване на бизнеса. По-надолу е Франция (44%) и Испания (36 на сто). В челната десетка попада още и Русия, която е привлекателна за 24% от анкетираните компании, пише „Ведомости".

Това, с което пазарите на Западна Европа привличат инвестициите в сферата е най-вече по-предсказуемата икономическата среда. Според ръководителя на департамента за глобална търговия на дребно за Европа, Близкия Изток и Африка в CB Richard Ellis Питър Голд, след сложния и непредсказуем период на икономическа нестабилност, който продължава да влияе на пазара на дребно, повечето търговски вериги предпочитат да фокусират вниманието си към развитите пазари на Западна Европа, които се оказаха далеч по-устойчиви от тези в развиващите се държави.

От друга страна, въпреки по-голямата пазарна стабилност, сегментът на Запад е пренаситена и не гарантира на търговците високи темпове на ръст. Така например продажбите на Metro Group в Германия през 2008 г. се снижиха. Ръстът в продажбите на втората в света по оборот френска верига Carrefour не надвишава във Франция 2-3% на година.

На този фон развиващите се пазари (като Китай или Бразилия например) осигуряват на компаниите ръстове от десетки проценти. Въпреки подобна статистика, френската верига реши да се съсредоточи точно в развитието на местния пазар. През октомври тази година компанията поработи няколко месеца в Русия и реши да напусне страната, обявявайки намерението си да продаде руското си подразделение.