През настоящата година е планирано да бъдат завършени най-голям брой търговски центрове и молове в страната, като търговските площи се очаква да нараснат с около 391 хил. кв. м, сочат данни на "Фортън".

Това значително ще повиши коефициента търговска площ на глава от населението, като се очаква да достигне 69.15 кв. м на 1000 души.

При успешното реализиране на проектите през следващата година България се очаква да настигне Хърватия и Гърция по този показател, които все още са пред нас.

Най-много търговски площи (146 хил кв. м) в общо 4 търговски обекта се планират да бъдат реализирани в столицата София.

След нея се нарежда Пловдив с 69 хиляди кв. м (Галерия Пловдив и Мол Пловдив) и Русе, където се очаква да бъдат завършени два големи проекта (МегаМол Русе и Дунав Мол).

Така, от една страна, увеличеното предлагане на търговски площи в страната ще доведе до нарастване на конкуренцията сред моловете и стремеж към подобряване на условията за привличане на по-известни международни и местни брандове.

Това ще облагодетелства наемателите, които вече ще имат по-широк избор и по-големи възможности за договаряне на изгодни наемни нива.

От друга страна обаче, успехът на новите търговски центрове зависи не само от наемателите, но в основна степен от потенциалните потребители на стоките и услугите в тези обекти.

Докато първите молове в страната разчитаха най-вече на факта, че са именно първи, то новите търговски центрове вече трябва да се стремят към по-високо качество на изпълнение, професионално управление на обекта, осигуряване на всички необходими удобства за наематели и посетители и отличителна маркетингова стратегия, ориентирана най-вече към обикновения потребител.

Контролирането и насочването на потребителския избор не може да бъде строго, 2009 г. ще се яви решаваща в сектора търговски площи и ще стане ясно доколко потребителският пазар в България има капацитета да поеме новата вълна молове и съпътстващото ги многообразие от потребителски стоки и услуги.