Технологиите навлизат в професията брокер, в Америка не е нова темата изкуствен интелект, връзката между човек и робот. У нас тепърва се говори за огледи с VR очила и 360-градуса гледка на имота, но на запад това вече не е нищо ново. В Япония, например, над 300 хиляди огледа са направени с такива очила.

Това, което предстои да се случи, е на базата на изкуствен интелект да се определи кой имот е подходящ за нас, всичко това променя пазара, а с това и бизнеса. Това каза изпълнителният директор на ЕРА България Антон Андонов на панел Имоти във втория ден на форума „Шумът на парите 2018“.

Песимист съм за пазара на земеделска земя, защото интересите са различни. В момента надделяват само едни интереси – тези на арендаторите, законодателството работи в тяхна подкрепа, коментира Андонов.

Нещата по новата селскостопанска политика са ясни, не се очаква да има някакви съществени промени, които да се отразят на земеделците. Пътят е Европа да стимулира предприемачеството на по-малките производители, докато България се развива в посока на окрупняване, но не очаквам да има сътресения, добави той.

Що се отнася до регулациите, Антонов постави няколко въпроса, свързани с таксите, които се събират в комплексите с контролиран достъп, изчислението на кота корниз и нуждата държавата да въведе стимули.

Ситуацията на пазара изпълнителният директор на ЕРА определи като динамична. „В момента се строи много – в София през 2017 г. са построени с 21% повече нови сгради“, каза той.

Като тенденция в сградите с 1500 – 2000 РЗП той определи продажбите на „тъмно зелено“ – още преди да бъде издадено разрешителното за строеж. Нещо положително, което забелязвам, е, че инвеститори вече не се стремят да запълнят 100% от разрешената им площ. Това са добре премислени и планирани проекти. Това е посоката, в които трябва да развиваме нашия пазар, обобщи Антонов.

В момента доходността е малко по-ниска - между 3-4%, като най-висока е на малките апартаменти. Очакванията му са да се повтори ръстът в цените от миналата година, но и пазарът да се успокои, благодарение на новите проекти, които се очаква да излязат.

Повече информация за Шумът на парите можете да намерите на сайта на събитието или във Фейсбук.

Спонсори на конференцията Шумът на парите през 2018 г. са Първа Инвестиционна банка, CSOFT, Philip Morris, SIRMA Group, Градус, ALCOMET, TBI BANK, Admiral Markets, Qatar Airways, Garitage park, Arco Real Estate, Opel, Residential Park Lozen, Aмерикански университет в България, Юг Маркет и Юг Маркет Фонд Мениджмънт, Пощенска Банка, International Hotel Casino & Tower Suites, Amundi asset management, Сосиете Женерал Експресбанк, Mining.bg и Hotel Rila Borovets.

Организационен партньор на събитието е агенцията за връзки с обществеността United Partners.

Медийни партньори на събитието са Novini.bg, Economic.bg, Kaldata.com, Offnews.com, Imot.bg, ФАКТИ, Businessmap.bg, в. Труд и сп. Икономика.