Ето защо 25% от моловете се очаква да затворят до 5 г.
Хиляди магазини в САЩ затвориха врати през последните години, главно поради промяна в потребителските нужди и навици, пише Business Insider.
Основната причина за залеза на моловете е онлайн търговията, като през изминалата година приходите от този вид дейност изпревариха тези от физическите магазини.
Между 2007 и 2017 г. общо 57 000 магазина в САЩ са затворили, след нарастващата популярност на онлайн пазаруването.
Нови над 5000 бяха затворените магазини през 2018 г., а през 2019 г. бройката достигна 5800 броя.
Дори и големи брандове, като Victoria's Secret, JCPenney, Gap и Forever 21, затвориха част от магазините си, а 10 големи търговски вериги обявиха фалит или са в процедура по ликвидация.
Съдбата на част от магазините на подобни брандове води след себе си и до затварянето на доста търговски центрове. В следващите 5 г. прогнозите са, че в САЩ ще затворят врати около 25% от моловете.
За десетилетието очакванията са, че общо 300 мола в САЩ ще приключат дейността си. Това се случва масово при напускането на 1-2 от големите наематели, каквито са посочените по-горе вериги.
Това автоматично намалява допълнително посещаемостта в търговския център, а малките търговци се опитват да си договорят по-ниски цени.
За да продължат своето съществуване, част от собствениците на молове инвестират в превръщането им в развлекателни центрове. Така – въпреки че имат по-малко наематели, те продължават да реализират почти същите приходи, но от друго направление.
Business Insider разгледа подробно два подобни проекта, като установи, че в тях са добавени редица атракции, като боулинг, увеселителни паркове със зони за катерене, закрита ски писта и др.
Destiny USA е търговски център в Сиракюз, Ню Йорк, опитващ се да си възвърне предишната слава. Това е един от най-старите молове в САЩ.
Ребрандирането му беше осъществено през 2012 г., като днес молът е не просто място за пазаруване.
Там децата могат да се катерят, да карат картинг, боулинг и др. В резултат – днес търговският център е разпределен в съотношение 55 на 45 в полза на развлеченията спрямо търговските обекти.
Друг подобен пример е American Dream, разположен в Ийст Радърфорд, Ню Джърси. Това е и вторият по големина търговски център в САЩ. Изграждането му завърши през 2019 г. и струваше 5 млрд. долара.
Днес в мола можете да хапнете, пазарувате или да се забавлявате. Общо 55% от площите в него са отделени на местата за хранене и забавление, а останалите 45 на сто са за търговски зони.
Молът разполага със ски писта и ледена пързалка. В него също така има аквариум, както и тематичен воден парк с общо 35 забавления и атракции.
Местата за хранене в American Dream са над 100, а магазините – 350. Собствениците на този, а и на други търговски центрове, смятат, че ще привлекат посетители най-вече заради забавленията, а същите тези хора преди или след това ще се отдадат и на шопинг.
Дали подобна съдба не очаква и моловете у нас?
Най-големите молове в БългарияЧетири от петте най-големи мола в България се намират в столицата
Общата площ на American Dream е близо 223 000 кв. м, което е повече от трите най-големи търговски центъра в столицата, взети заедно.