Всички нови сгради, които имат технически паспорт са сигурни срещу земетръс, до 2016 година с такива паспорти трябва да се снабдят и по-старите жилищни постройки, заради което при тях още няма ясна експертиза. Това каза арх. Марин Бакалов, председател на Българската асоциация на архитектите, инженерите и консултантите.

Такива паспорти се съхраняват при собствениците на сградите и в общинската администрация.

Поводът за брифинга на специалистите от асоциацията са няколкото труса, които разлюляха София и въпросите на гражданите дали са безопасни сградите, в които живеят и работят. Сигурността на новите сгради е значително повишена - и конструктивно, и при пожар, и за удобство на хората с увреждания, заяви арх. Бакалов. След въвеждането на консултанта в строителния процес от 1999 година контролът върху новостроящите се сгради и съоръжения бе силно завишен, добави той. В процеса на строителството консултантските фирми упражняват непрекъснат строителен надзор.

Съществува Наредба №5, в която са зададени сроковете за изготвяне на технически паспорти за съществуващите сгради и съоръжения. В тях е отразено моментното им състояние, предписанията за безопасното им използване и ако липсва такъв паспорт, консултантските фирми са в състояние професионално да ги изготвят, защото документът представлява своеобразен здравен картон на сградите.

Еднофамилните сгради на практика нямат срок за придобиване на такъв паспорт. При загубена документация на старите сгради се прави заснемане, ново обследване на начина на строеж и качеството на вложените материали. Затова е важно да бъде приет Закон за консултантската дейност, който да регламентира професионализма на консултантите, в това число и на лицата, упражняващи обследване на проектите и строителен надзор, настояват от Асоциацията на архитектите, инженерите и консултантите.

Източник: БГНЕС