Близо век след Балканската и Междусъюзническата война полуостровът отново се превърна в бойно поле. Битката сега е за най-голям търговско-развлекателен център, а вместо пушки в употреба влизат хиляди кубици бетон, стомана и стъкло.

Мнозина инвеститори искат да са първенци в своята страна, а защо не и на полуострова. В играта "Кой сега е № 1" влизат мега- и гигамолове, молове чудовища, а собствениците залагат най-различни атракции като бонус към магазините и ресторантите. Залогът е имиджов, но времето ще покаже дали да си № 1 по търговска площ гарантира успеха.

Безспорният регионален шампион е Истанбул. От край време мегаполисът край Босфора е магнит за търговците. Откритият през 1461 г. пазар "Капалъ чарши" е толкова огромен със своите 1200 магазина, че не влиза в никаква класация.

Стане ли дума за съвременни търговски комплекси, Истанбул окупира челните места на Балканите. С търговска площ от 175 хиляди кв. м отвореният в края на м. г. "Форум Истанбул" отнесе като черноморска буря доскорошния първенец Cevahir mall (110 000 кв. м).

"Форум Истанбул" е най-големият мол в Европа, а топатракцията в него е уникалният аквариум, в който могат да се видят 10 хиляди морски вида.

В Румъния титлата за най-голям мол също предизвика много шум напоследък. На 29 ноември 2008 г. отвори врати "АФИ палас Котрочени мегамол" в Букурещ. В него има 300 магазина на 80 000 кв. м търговска площ. Добавената стойност идва от ледената пързалка, водните площи, в които деца могат да плават с лодки, подземна картинг писта, 4D киносалон с люлеещи се столове, казино.

За бясната конкуренция говори и работното време - някои заведения са денонощни, а в събота и неделя всички магазини са задължени да бъдат отворени до 24 ч. В края на февруари т. г. прерязаха лентата на "Сън плаза". Той е със 130 магазина и търговска площ от 80 000 кв. м. Според експерти комплексът е микс между мол и търговски парк, защото има трима големи наематели - хипермаркетите "Кора", "Баумакс" и "Мобексперт", всеки с по над 10 000 кв. м площ.

България също не отстъпва в междумоловата надпревара. Преди две седмици отвори "Сердика център" с 51 000 кв. м търговска площ и веднага се окичи с титлата "най-големия". След по-малко от месец обаче ще има нов шампион - The Mall (със старо име "Карфур Цариградско"), в който ще има 66 000 кв. м търговска площ. От "Сердика" обаче отвръщат, че те ще останат № 1 по брой магазини - 210 спрямо 185 на бул. "Цариградско шосе".

Въпреки това България все още няма да има представител в групата на регионалните супермолове. Според Международния съвет на търговските центрове в този термин попадат търговски центрове с площ над 800 000 кв. фута, или над 74 000 кв. метра.

Според представители на израелската компания "АФИ Юръп" обаче появата на супермол в България е възможно след няколко години, когато кризата отмине.

Източник: в. Труд