На фона на кризата в сектора на недвижимите имоти на Запад, България изглежда за чуждестранните инвеститори като остров на стабилността, а и цените остават сравнително ниски за тези купувачи.

Същевременно цената на жилищата се повиши средно с 18% на годишна база, каза по време на Гражданския жилищен форум в Санкт Петербург Валентин Съйков, президент на българската секция на FIABCI, цитиран от портала BN.ru.

Руското издание "Метринфо" предлага няколко съвета към евентуалните руски купувачи, които биха били полезни за всеки, решил да закупи жилище в България.

Документи за покупка

Физическите лица, които купуват недвижим имот в България, се нуждаят само от паспорт или лична карта. Всички останали документи се съставят при заверяването на сделката при нотариус.

На първо място не трябва да се забравя, че за закупуване на имот е необходимо съгласие на съпруга или съпругата, което се попълва в присъствието на нотариус. Това може да стане както лично, така и чрез пълномощно.

Попълват се още декларация за гражданско състояние и семейно положение, декларация за произход на парите (няма нужда да се притеснявате, че трябва да носите справки, потвърждаващи доходите ви), декларации за липсата на непогасени, подлежащи на принудително изпълнение задължения за данъци, мита и задължителни осигурителни вноски.

Такса за нотариални услуги

Разходите по оформяне на сделката в България се заплащат изцяло от купувача. Те са в размер на 3-4% от данъчната оценка на цената на имота, която от своя страна се формира въз основа на площта, разположението и степента на амортизация на имота и е в размер на около 40% от пазарната му стойност.

Строителни документи

Първо- ако някой строителен предприемач все още ви поиска да заплатите "на зелено", т.е. преди началото на строителството, сумата, най-добрият съвет, който може да ви бъде даден, е да откажете. Приетите стандарти са следните:

-строителство в начален етап- заплаща се предплата в размер на 10% от цената на жилището

-при получаване на акт 14 (Това е документът, който се дава, след като сградата е със завършен груб строеж. Актът е важен главно с това, че от този момент е реализирано правото на строеж и вече е предмет на разпоредителни сделки правото на собственост върху отделните обекти в зданието. Заедно с акта за констатиране се издава и удостоверение от общинската администрация по чл. 181, ал. 2 от ЗУТ. )- плаща се първа вноска в размер на 30% от сумата

-при получаване на акт 15 (С него се установява, че зданието е напълно завършено. Със съставянето на този акт на практика се извършва предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя. Съдържа редица документи за извършените строителни дейности) - вноска в размер на 30%

-при получаване на акт 16 (това е разрешението за ползване. Той се издава, след като се установи, че строителството е напълно завършено и съобразено с одобрения инвестиционен проект) - плаща се последната вноска в размер на 30%.

Винаги проучвайте сами тези въпроси и не се задоволявайте с обяснения, че след един-два месеца ще бъде получен съответният акт. В противен случай можете са живеете в новозакупеното си жилище на ръба на закона.

-Нотариален акт- това не строителен документ, но едва след неговото издаване вие ставате пълноправен собственик на жилището. Той може да бъде издаден както предварително, със суперфиция, т.е. вие преотстъпвате правото на строеж, или след завършване на строителните дейности.

Първият вариант като цяло е излиза по-евтино. Докунтите за собственост се получават най-често след ден, а в София- до две седмици.

Данъци върху имота

Вие ставате пълноправен собственик на жилището от момента на сключване на сделката. Това означава, че от този ден се изчисляват и данъците върху жилището ви, които са в размер на около 0.15% от данъчната оценка. Ако платите данъците си през първата половина на годината, ползвате 5% намаление или около 4-5 лв.

Такса смет е около 0.15-0.25 %, като за нея наличието или липсата на отстъпка се определят от общината.