Тристайните апартаменти са все по-търсени от купувачите „на зелено“ в София
В последните 12 месеца купувачите на имоти ново строителство в София все повече предпочитат тристайни апартаменти.
Най-продаваният и търсен апартамент ново строителство в столицата е тристаен, с поне едно сервизно помещение (килер), възможности за алтернативно отопление (ТЕЦ/газ/климатик).
Все още се запазва тенденцията кухнята да е в общо помещение с хола, а двете бани са почти задължителни.
Цената на такъв имот „на зелено“ средно е 170 000-180 000 евро, в южните квартали, като основно изискване е да има бързи транспортни връзки и добра инфраструктура.
Това обобщават като тенденция за потребителските предпочитания от GHome, бранд за жилищно строителство на Главболгарстрой, който обединява успешно реализирани жилищни и ваканционни сгради и комплекси.
„При ценообразуването на жилищен имот в новострояща се сграда, инвеститорът взима предвид реални фактори: цената на земята, цената на материалите и труда, кредитни норми и печалба. В този смисъл цените на имотите в сградите ново строителство почиват на реални аргументи, докато ценообразуването на жилища в старо строителство е по-скоро субективно“, казва Радослав Котларов, изпълнителен директор на „ГБС инвест“ и управляващ GHome.
„Най-често цената на имот в стара сграда е плод на усещане на продавача или съвет от брокер, но не и на реална оценка на отделния имот в общия облик на сградата“, допълва той.
Един жилищен имот, който е на реална за пазара цена и оправдава изискванията на купувача за цена-качество се продава за не повече от 3 месеца, обобщават още от GHome.
Във факторите за качеството се включват квадратурата, местоположение, фасада, общ изглед и общи части на сградата.
„При изпълнение на тези изисквания, това дава усещане у купувача за честност и изпълнени ангажименти от страна на строителя“, казва още Радослав Котларов и допълва, че един от признаците, че строителната компания заслужава доверието на даден клиент е, че в хода на реализация на проекта не променя цените от предавателно договорените.
Все по-рядко за пазара в София се случва даден проект да не бъде завършен. Такива казуси съществуват само при еднократни инвеститори в жилищно строителство, при които е по-вероятно да има забавяне или недовършена сграда.
„Когато говорим за доказани компании с успешно портфолио, подобен риск не съществува. Покупката на имот „на зелено“ трябва да гарантира по-голям избор на жилищни имоти в една сграда, както и по-добра цена от строителя“, категоричен е Радослав Котларов.
Наблюденията на GHome върху пазара на имоти в София показват още, че за покупка на нов имот с цел живеене, устойчиво клиентите предпочитат по-големи апартаменти.
Квадратурата на избираните жилищата расте, като сделките с тристайни и двустайни апартаменти са почти изравнени като брой, а доскоро са се търсели приоритетно двустайни жилища.
В пост-ковид средата прави впечатление и трендът да се търсят малки офиси на добра, централна локация. При покупка на имот в новостроящата се сграда се отличават няколко групи купувачи: търсещи първо собствено жилище, търсещи жилище с цел инвестиция за децата си в София, както и българи от чужбина, които търсят имот с цел инвестиция.
Българите остават все още консервативни в идеите за инвестиции, а инвестицията в недвижим имот остава предпочитана в съзнанието им като нискорискова и с реални възможности за по-висока възвращаемост.
Наблюдения върху тенденциите в сектора на строителството на нови жилища в Европа показват, че в повечето държави има спад на инфлацията и нормализиране на лихвените нива на банкови кредити с цел покупка на жилище, като не се очакват резки промени. Това сочат данните на съсловната организация Build Europe.
Въпреки значителните спадове в продажбите на жилищни имоти на пазари като Франция, Люксембург и Норвегия в следствие на икономическата обстановка, цените на жилищните имоти продължават да се увеличават с плавни темпове.
„Цените на жилищата във Франция са се увеличили с 6.4% за една година, споделят колегите, работещи на френски пазар“, обобщава Радослав Котларов и разказва за интересни подходи от страна на някои държави в Европа в посока на регулации.
„С цел намаляване употребата на автомобили в Ирландия, държавата ограничава изграждането на паркоместа, вместо да изиска повече такива от строителите“, допълва Котларов.