Успешно приключи изпълнението на екшън плана по програма САПАРД, съобщи изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” д-р Атанас Кънчев. В изпълнение на екшън плана са констатирани 51 случая за превишаване на средните пазарни цени. По други 51 случая има индикации за евентуално наличие на нередности.

В резултат започват общо 101 нови процедури за проверка на проекти по програма САПАРД, които са инициирани след изготвянето на одиторски доклади. Цифрата на процедурите е 101, защото един и същи кандидат попада в констатациите и в двете групи.

Анализаторски доклад на одиторите от „Гранд Торнтон – България” обхваща инвестиции по програма САПАРД за периода юли 2001 – август 2008 г., в размер на над 611 млн. лв. платена субсидия. В рамките на проучването са изпратени над 3270 писма до производители и доставчици на активи. Получени са 2552 отговора за цени и конкретни активи, чрез писма, по факс, по телефон и електронна поща. Извършено е и проучване в интернет ,като са документирани над 21 хиляди сайта с информация за цени на активи.

Проведени са над 1100 интервюта по телефона с доставчици, попадащи в извадката, като 51 от тях за заявили, че не са изпращали оферти на бенефициенти по програма САПАРД.

Във връзка с критиките от писмо на ЕК от 26.06.2008 г., ДФ „Земеделие” възложи на консултантските компании Делойт България ООД и Nöerr, Stiefenhofer, Lutz да извършат икономически анализ на легитимността на подпомагане на свързани лица и допустимостта за финансиране на новосъздадени юридически лица, както и да идентифицират потенциални сценарии за заобикаляне или измама на системата за кандидатстване по САПАРД.

По първата точка е направен анализ на българското и европейското нормативно законодателство по отношение на свързаните лица. В резултат на анализа е констатирано, че правилата, по които работи Агенция САПАРД, не включват никаква разпоредба, дефинираща понятието „свързани лица”. В същото време терминът в различните закони се различава като определение, поради което не е възможно да бъде с унифицирано значение.

Поради тази причина е необходимо понятието „свързани лица“ да бъде дефинирано съобразно мерките на агенция САПАРД. От наша страна вече са изготвени текстове за конкретни промени, които ще предложим на съответните органи.

По втора точка са идентифицирани фактори за сценарии на потенциално заобикаляне и измама. Най-често срещаните практики са използването на едни и същи фирмени бланки, текстове формат на оферти, необичайни наименования на фирми, еднакъв адрес и седалище, лошо или влошаващо се финансово или икономическо състояние. Друга констатирана практика е двама кандидати да се контролират от едно и също трето лице.

По отношение на необходимостта от засилване на контрола върху вече извършени проверки на място след плащане, на 15.08.2008 г. изпълнителния директор на Фонд „Земеделие” е предоставил списък на Компетентния орган на извършени проверки на място на вече платени проекти. В ДФ „Земеделие” бе създаден Одитен комитет с основна цел да гарантира независимостта и качеството на дейността на отдел „Вътрешен одит”. Органът се състои от 5 члена, които са външни специалисти, с подходящ експертен опит в областта на финансовото управление и контрол, вътрешния и външния одит.

Държавен фонд „Земеделие” разработи стратегически план за задържане на персонала в Агенция САПАРД. ДФ „Земеделие” сключи договор с East Low Firm ООД и възложи изготвянето на предложение за механизми за разширена проверка при наличие на индикатори за измама и корупция, както и внедряване на механизми за проверка на риска в САПАРД.

Днес на националния ръководител ще бъде представен междинен доклад за извършените проверки на проекти от Делойт Одит. Това ще даде основание той да възобнови плащанията по мерки 1.1., 1.2., 1.2.1. и 2.1. с национални средства. Всички мерки по плана за действие по САПАРД са приключени. Продължава изпълнението на допълнително наложилите се проверки, които са част от процедурата по текущата обработка на заявките за плащане.

През целия период на изпълнението на плана за действие по Програма САПАРД многократно са провеждани срещи с представители на ОЛАФ, на които са обсъждани откритите нередности по програмата. Комуникацията с ОЛАФ е изключително добра и сътрудничеството между двете организации е възстановено.