В маркетинга, както и в бизнеса, най-важни са резултатите. Основан през 1968 г. с цел насърчаване на ефективността в сферата на маркетинговите комуникации, международният конкурс Effie награждава идеите, които работят за бизнеса.

В България тази година се провежда дванадесетото издание на конкурса под наслов "Успешните кампании се познават от пръв поглед".

Сред членовете на журито, което ще оценява номинираните проекти, е създателят на консултантската компания BluePoint Юлиан Добрев. Той има над 20 годишен опит в областта на маркетинговите изследвания, автор е на над 120 статии в областта на маркетинга и преподава в ARC Academy. Ето какво коментира Юлиан Добрев пред Profit.bg по повод дванадесетото издание на конкурса Effie България:

Каква е ролята на журито?

Основната роля лично за мен като част от журито е да вникна в ситуацията на база заявката, да уловя онази уникалност на идеята и нейната реализация и на база описаните резултати да си отговоря на въпроса: Защо всъщност тази заявка е тук?

Това е като при спортните състезания – трябва да познаваш добре играта, да следиш за правилата и да зачиташ безпристрастно постиженията на участниците. После е лесно – най-добрият печели.

Можете ли да разкажете повече за конфиденциалността на конкурса?

Тази тема е широко коментирана и ще ми е трудно да добавя нещо ново. В едно изречение - работи се по утвърдени световно наложени принципи, които стриктно спазваме. Освен това през всичките тези години не е регистриран „теч“ на конфиденциална информация, което е красноречиво за полаганите усилия и спазвания стандарт.

Как спазвате да няма конфликт на интереси?

Отново препращам към наложените и добре работещи принципи. В случай че в журито има присъстващ, който работи за дадена марка или пряко конкурентна такава, не гласува. А в случаите, когато има пряк конфликт - примерно в журито има представител на дадена банка и се разглежда заявка на същата или друга банка, самият член на журито напуска залата и изобщо не присъства при самото гласуване.

Кой може да участва в конкурса?

Всеки, който е реализирал идея, довела до сериозни промени за самата марка, компания или целия пазар. Разбира се, необходимо е освен усещането за изключителността на идеята, да има и необходимите доказателства за това. Лично аз не деля заявките според популярността на марките или големината на бюджетите. Добрата идея с доказването на силата, с която е променила, може да бъде в различни категории и нива на зрялост на пазара.

Какви качества търсите в номинираните кандидати и техните послания?

Това, което в най-голяма степен се оценява високо, е склонността за промяна. Има кампании, които успяват да променят възгледи, нагласи и сериозно да повлияят върху поведението на потребителите. Ето такива послания искам да виждам и с радост номинирам.

Колко кръга има журирането?

Има два кръга на журиране с различен подход. В първия всяка заявка се журира сама за себе си. Заявките се подават разбъркано в различни категории. Журирането се превръща в рефлекс, активиран от стриктно следене на правилата и потапяне в дълбочината на всяка една заявка. Казвам го с усмивка, но наистина броят на заявките на първи кръг предполага една добра организация и доста работа по различни теми за кратко време. Във втори кръг журирането е по категории. Тук вече можем да разглеждаме заявките в контекста на останалите в категорията. Трудността идва от това, че заявките са много различни в различни продуктови групи. Но в крайна сметка, отново ясните критерии и наличните доказателства ни дават възможност да оценим и да излъчим по-добрите.

Като част от журито, как бихте отговорил на въпроса какво означава една рекламна кампания да е ефективна?

Ефективността сама по себе си означава ниво на постигане на поставените цели. Лично за мен ефективните кампании носят отпечатъците на промяната. Ефективните кампании са тези, които променят пазара, потребителските навици, поведение, мислене. Промяната и ефективността са свързани.